צריכת בשר אדום מלווה בסיכון מוגבר לדלקת מפרקים שגרונית

מקור: Ann Rheum Dis

הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) עולה עם צריכה רבה של בשרד אדום ומעובד, בעוד שצריכת פירות וירקות עשויה להגן מפני המחלה הדלקתית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית על-בסיס הרגלי התזונה נבחן במחקר שבדי במסגרת מחקר פרוספקטיבי בין ינואר 1991 ועד ספטמבר 1996 עם 28,098 משתתפים. הרגלי התזונה נבחנו בתחילת הדרך באמצעות ספר תפריטים, שאלון שכלל 168 שאלות וראיון שארך 45-60 דקות, כאשר כל חולה עם דלקת מפרקים שגרונית הותאם לארבע ביקורות.

ההיענות להנחיות התזונתיות בשבדיה משנת 2015 באשר לצריכת סיבים, פירות וירקות, דגים, תוספי סוכר ובשר אדום או מעובד דורגה וסווגה כנמוכה, בינונית, או גבוהה. הנתונים ממאגרי רישום או רשומות רפואיות ממוחשבות שימשו להערכת היארעות דלקת מפרקים שגרונית עד דצמבר 2016.

החוקרים זיהו בסך הכול 305 מקרים חדשים של דלקת מפרקים שגרונית (76.1% נשים; 66.9% עם עדות לנוגדנים), בגיל ממוצע של 56.8 שנים בתחילת הדרך ומרווח של 12 שנים בממוצע עד לאבחנה.

צריכה שבועית של פחות מ-500 גרם בשר אדום ומעובד (יחס סיכויים מתוקן של 0.60, רווח בר-סמך 95% של 0.38-0.97) וצריכה יומית של 400 גרם ומעלה של פירות וירקות (יחס סיכויים מתוקן של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.43-0.94) הפחיתו משמעותית את הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים מדווחים על סיכון מופחת להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית עם צריכת פירות וירקות (יחס סיכויים מתוקן לכל סטיית תקן אחת של 0.70, רווח בר-סמך 95% של 0.57-0.87) וסיבים (יחס סיכויים מתוקן לכל סטיית תקן של 0.80, רווח בר-סמך 95% של 0.64-0.99), לעומת סיכון מוגבר עם צריכת בשר אדום ומעובד (יחס סיכויים מתוקן לכל סטיית תקן אחת של 1.31, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.59).

היענות להנחיות התזונתיות אודות כלל סוגי המזון לוותה בסיכון מופחת לדלקת מפרקים שגרונית עם נוגדנים; סיכון מוגבר נקשר עם צריכה רבה יותר של בשר אדום ומעובד (יחס סיכויים מתוקן של 3.43, רווח בר-סמך 95% של 1.69-6.96).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר מנה-תגובה בין צריכת בשר אדום ומעובד ובין הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית עם נוגדנים, אך לא זוהה קשר עם דלקת מפרקים שגרונית ללא נוגדנים. ממצאי המחקר עשויים לסייע בהבנה טובה יותר של השפעות הרגלי התזונה על התפתחות דלקת מפרקים שגרונית, בפרט ההשפעה של בשר אדום ומעובד, אם כי דרושים מחקרים נוספים להבנת המנגנון בבסיס הקשר הנ”ל.

Ann Rheum Dis, July 10, 2025

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן