דיאטה עתירת נוגדי-חמצון עשויה לשפר את איכות החיים בנשים עם אקנה (Nutrients)

היענות גבוהה לדיאטה עתירת נוגדי-חמצון עשויה להפחית את הסיכון לפגיעה באיכות החיים משנית לאקנה בנשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nutrients.

דיאטה מערבית טיפוסית עתירה במזון אולטרה-מעובד עם סוכר, שומן רווי ותוספי מזון עם ערך גליקמי גבוה ודלה בחומצות שומן רב-בלתי רוויות, סיבים, מים, ויטמינים ומינרלים ועלולה להוביל לעליה בסיכון להתפתחות אקנה וולגריס.

דיאטה עתירת נוגדי-חמצון, כולל ויטמינים, מינרלים, פוליפנולים, קרטונאידים, פיטוסטרולים ועוד עשויה לשפר אקנה בנשים צעירות. מאחר ופגיעה באיכות החיים הינה תופעת לוואי של אקנה, החוקרים מאמינים כי דיאטה עתירת נוגדי-חמצון אינה רק משפרת איכות חיים, אך עשויה גם לשפר איכות חיים.

להערכת הנושא השלימו החוקרים מחקר שכלל 165 נשים עם אקנה שהקפידו על דיאטה עתירת נוגדי-חמצון. צריכת המזון נבחנה על-בסיס יומני מזון בני שלושה ימים, כאשר המשתתפים תיעדו את כל מוצרי המזון והמשקאות שצרכו במהלך כל יום של המחקר. צריכת נוגדי-חמצון נקבעה על-פי מדד DAQI (או Dietary Antioxidant Quality Index).

לפי סקר DLQI, 47% מהמשתתפים דיווחו על ליקוי בינוני באיכות החיים עקב אקנה, כאשר 11% דיווחו על השפעה גדולה מאוד או קיצונית על איכות החיים בתחילת הדרך. היתר דיווחו על השפעה מעטה, אם בכלל.

למרות ש-70% מהנשים לא סבלו מדיכאון, דיכאון בדרגה קלה ובינונית-עד-חמורה תועדו ב-25% ו-5% מהנשים, בהתאמה.

מבין אלו שהקפידו בקפדנות על דיאטה עתירת נוגדי-חמצון, ליקוי בינוני או חמור באיכות החיים פחת ב-30%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בנשים צעירות עם אקנה וולגריס ישנה ירידה באיכות החיים. עם זאת, היענות גדולה יותר לדיאטה נוגדת-חמצון מפחיתה את הסיכון לפגיעה באיכות החיים על-רקע אקנה.

Nutrients, Apr 25, 2024

לידיעה ב-Healio

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

השימוש באיזוטרטינואין והקשר לאובדנות ולהפרעות פסיכיאטריות: מטה אנליזה (JAMA)

השימוש באיזוטרטינואין והקשר לאובדנות ולהפרעות פסיכיאטריות: מטה אנליזה (JAMA)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו
אין תגובות|14/04/2024

איזוטרטינואין (רואקוטן) הינה נגזרת של רטינואידים (ויטמין A) המשמשת לטיפול באקנה וולגריס (Acne Vulgaris) קשה שלא הגיבה לקוי טיפול מוקדמים. ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף מחקר מה-JAMA Dermatology שעסק בהערכת הסיכון היחסי והמוחלט לאובדנות ולתחלואה נפשית בקרב המשתמשים באיזוטרטינואין, ומוסיף מהערותיו.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן