לא נמצאה תועלת לנטילת ויטמין D ואומגה-3 למניעת סרטן או מחלות קרדיווסקולריות, מחקר VITAL (מתוך NEJM)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

שימוש בתוספי ויטמין D אינו מועיל למניעת מחלות קרדיווסקולריות (CVD) וסרטן, וקיימת תועלת מזערית משימוש בתוספי אומגה-3. כך הוצג בכינוס ה AHA ופורסם ב New England Journal of Medicine בנובמבר 2018.

מחקר Vitamin D and Omega-3 Trial (VITAL) הוא אחד מהמחקרים האקראיים מבוקרי הפלצבו הגדולים ביותר אשר בוצעו על מנת לבדוק את השפעות תוספי מזון אלה על CVD ועל סרטן, באוכלוסייה נרחבת.

המחקר כלל 25,871 משתתפים. הגיל הממוצע 67.1. משך המעקב הממוצע היה 5.3 שנים. המחקר תוכנן בצורת two-by-two factorial design, והמשתתפים חולקו לקבל אחד מארבע האופציות הבאות: 1. ויטמין D3 במינון 2000IU/day + אומגה 3 במינון 1g/day (2 תוספים פעילים), 2. ויטמין D פעיל ו”אומגה-3″ פלצבו, 3. “ויטמין D” פלצבו ואומגה-3 פעיל, 4. שני התוספים פלצבו.

התוצאים הראשוניים אשר נבדקו היו סרטן חודרני מכל סוג ואירועים קרדיווסקולרים מג’ורים (שבץ, אוטם בשריר הלב ותמותה הקשורה למחלות CV). התוצאים המשניים כללו אירועי CVD נוספים כגון רווסקולריזציה, ותמותה כתוצאה מסרטן.

12,933 מטופלים קיבלו אומגה-3 לעומת 12,938 מטופלים אשר קיבלו פלצבו. מתוכם, 386 ו 419 משתתפים עברו אירוע CVD, בהתאמה (HR 0.92, CI 0.8-1.06), לא היה הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות. גם הסיכון ללקות בסרטן לא היה נמוך יותר במשתתפים אשר קיבלו טיפול באומגה-3 לעומת פלצבו.

באנליזה נוספת, אומגה-3 היה קשור בירידה מובהקת בהתערבות קורונרית מילעורית (PCI), (HR 0.78), ב MI פטאלי (HR 0.50), ובסה”כ מחלת לב קורונרית (CHD, אשר כלל MI+רווסקולריזציה+תמותה) (HR 0.83). תוצאים אלה לא הוגדרו מראש במחקר.

בקרב תתי קבוצות, היתה ירידה של 40% בסיכון ל MI בקרב הקבוצה אשר נטלה אומגה-3 וירידה של 19% באירועי CVD מג’ורים, בקרב המשתתפים אשר נטלו פחות מ 1.5 מנות של דג בשבוע. (p=0.048),. במשתתפים אפרו-אמריקאים, הסיכון ל MI היה נמוך יותר בקרב משתתפים שנטלו אומגה-3 לעומת פלצבו (HR 0.23, p=0.001).

ויטמין D פעיל ניתן ל 12,927 משתתפים לעומת 12,944 אשר קיבלו פלצבו. לא היתה ירידה מובהקת בתוצאי CVD או סרטן בקרב משתתפים שקיבלו את התוסף הפעיל לעומת פלצבו. רק באנליזה אשר הסירה את השנתיים הראשונות של המחקר (על מנת להתחשב בתקופת ה latency שעשויה להיות במחלת הסרטן), התמותה מסרטן בקרב הקבוצה שננטלה ויטמין D היתה נמוכה יותר ב 25% מאשר קבוצת הפלצבו (מספר אירועים 112 לעומת 149, p=0.02).

על פי המחבר המוביל, ד”ר מנסון, Brigham and Women’s Hospital and Harvard Medical School תוצאות אלה לא מפתיעות לאור נתונים קודמים דומים, וזאת על אף פרום מטה-אנליזה לאחרונה ב JAMA Cardiology אשר הראה תוצאות מבטיחות לתוספי אומגה 3.

ד”ר מנסון קורא להתייחס בזהירות לממצאים חיוביים במחקר זה עם שימוש באומגה 3, מכיוון שתוצאים אלה היו תוצאים שניוניים בלבד. הוא מתייחס בחיוב לממצא כי בקרב אוכלוסיה אפרו-אמריקאית יתכן ונטילת אומגה-3 תראה תועלת בהורדת סיכון ל CVD אך מביע צורך במחקרים נוספים על מנת לאשש זאת.

למרות שהמחקר הראה היעדר תועלת, מציינים החוקרים את חשיבותו דווקא בכך שהוא מטיל אור על האמונה המוטעית שיש לאנשים רבים ברחבי העולם על חלקם של תוספים שונים בהגנה ממחלות קרדיווסקולריות.

מחוקרים מסכמים כי מחקר VITAL מראה כי אומגה 3 וויטמין D אינם מועילים בהפחתת הסיכון למחלות קריווסקולריות.

Marine n−3 Fatty Acids and Prevention of Cardiovascular Disease and Cancer. NEJM, November 10, 2018.

Vitamin D Supplements and Prevention of Cancer and Cardiovascular Disease. NEJM, November 10, 2018.
 

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן