Transfusion

מתן עירוי כדוריות דם אדומות סביב ניתוח בטני אלקטיבי מג’ורי מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים (Br J Anaesth)

בקרב חולים המופנים לניתוח אלקטיבי בטני מג’ורי אשר נדרשו לעירוי כדוריות דם אדומות סביב ההתערבות הניתוחית תועד סיכון גבוה יותר לסיבוכים בטווח הקצר והארוך, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Anaesthesiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מתן עירוי כדוריות דם אדומות סביב התערבות ניתוחית הינה חרב-פיפיות עבור החולים. בעוד שעירוי זה מעלה את מעבר החמצן ע”י העלאת ריכוז המוגלובין, ההשפעה על התוצאות בטווח הקצר והארוך לאחר-ניתוח, בפרט בחולים המופנים לניתוח בטני מג’ורי, אינה ידועה.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת ההשפעות של מתן עירוי כדוריות דם אדומות סביב ניתוחית על התוצאות לאחר ניתוח בטני אלקטיבי. חיפוש במאגרי PubMed, Cochrane ו-Scopus הושלם במטרה לזהות מחקרים עם נתונים בין תחילת ינואר בשנת 2000 ועד 6 ביוני, 2020.

התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה בטווח הקצר, כולל שיעורי תמותה מכל-סיבה לאחר 30 ימים או שיעורי תמותה באשפוז. תוצאים משניים כללו את שיעורי התמותה מכל-סיבה בטווח הארוך, כל תחלואה, סיבוכי זיהומים, הישרדות כוללת והישרדות ללא-הישנות.

החוקרים מדווחים כי בחיפוש לא זוהו מחקרים אקראיים ומבוקרים, כאשר זוהו 39 מחקרים תצפיתיים, מהם 37 מחקרים נכללו במטה-אנליזה.

מהנתונים עולה כי מתן מנות דם סביב ההתערבות הניתוחית לווה בסיכון גבוה כמעט פי שלוש לתמותה מכל-סיבה בטווח הקצר (יחס סיכויים של 2.72, רווח בר-סמך 95% של 1.89-3.91), כמו גם סיכון מוגבר לתמותה בטווח הארוך (יחס סיכון של 1.35, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.67), כל תחלואה (יחס סיכויים של 2.18, רווח בר-סמך 95% של 1.81-2.64) וסיבוכי זיהומים (יחס סיכויים של 1.90, רווח בר-סמך 95% של 1.60-2.26).

בניתוח נתונים לאחר הוצאת מחקרים שלא כללו תקנון לאנמיה לפני-ניתוח, החוקרים מצאו כי עירוי כדוריות דם אדומות סביב הניתוח לווה בסיכון מוגבר לתמותה בטווח הקצר (יחס סיכויים של 2.27, רווח בר-סמך 95% של 1.59-3.24).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מדגישים את הצורך באימוץ גישות להחלטה מושכלת אודות מתן עירוי כדוריות דם אדומות לחולים המופנים להתערבות ניתוחית, כאשר ייתכן והגבלת השימוש באפשרות טיפול זו תביא לשיפור התוצאות לאחר ניתוח.

Br J Anaesth, Sep 21, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה