צריכת טונה ודגים צלויים או מבושלים קשורה לירידה בסיכון לשבץ (Arch Intern Med)

צריכה של טונה או דגים מבושלים, או צלויים אך לא מטוגנים או “בורגר דג” , מפחיתה את הסיכון לשבץ בקרב אוכלוסיה מבוגרת. כך עולה ממחקר חדש המתפרסם כעת ב-Arch Intern Med .

הקשר בין צריכת דגים לסיכון לשבץ נמצא כלא עקבי במחקרים קודמים, כנראה בגלל ההבדלים בסוג הדגים שנצרכו ונבדקו במחקרים. בנוסף, קשרים אלו לא נבחנו באופן מיוחד באוכלוסיה מבוגרת, אשר בה הסיכון לשבץ עשוי להיות גבוה וההשפעה של דיאטה פחות רגישה.

במחקר זה איפוא עקבו החוקרים אחר 4,775 מבוגרים מעל גיל 65 וללא רקע של מחלה סרברווסקולרית במצב הבסיס בשנים 1989-1990 . הצריכה התזונתית הוערכה על בסיס יומני ארוחות ושאלונים. בתת ניתוח שבוצע, צריכה של טונה, או דגים צלויים או מבושלים, אך לא דגים מטוגנים או בורגר דג, נבדקה עם רמות פוספוליפידים של חומצות שומניות ארוכות שרשרת מסוג 3 . אירעות של מקרי שבץ נבדקו באופן פרוספקטיבי.

במהלך של 12 שנות מעקב, דווח על 626 מקרי שבץ, כולל 529 מקרי שבץ איסכמי. בניתוח רב משתנים, צריכת טונה או דגים אחרים נמצאה באופן מובהק כבעלת יחס הפוך לאירועי שבץ ושבץ איסכמי, עם ירידה בסיכון של 27% . זאת כאשר צריכה של בין 1-4 פעמים בשבוע של דגים. לצרכני דגים של מעל 5 פעמים בשבוע נמצאה ירידה של של 30% בסיכון לשבץ בהשוואה לצרכנים של פחות מדג אחד לחודש.

בניגוד לכך, צריכה של דגים מטוגנים או דג-בורגר הייתה קשורה לעלייה באירעות של שבץ ושבץ איסכמי, ועלייה בסיכון של 44% בסיכון בהשוואה לנבדקים שצרכו סוגי דגים אלה פחות מפעם אחת בחודש.  צריכת דגים לא הייתה קשורה בשבץ מוחי מדמם.

החוקרים מסכמים שבאוכלוסיה מבוגרת, צריכה של טונה או דגים צלויים או מבושלים קשורה לירידה בסיכון לשבץ איסכמי. לעומת זאת צריכה של דגים מטוגנים או דג-בורגר קשורה דווקא לעלייה בסיכון לשבץ. תוצאות אלה מרמזות על כך שצריכת דגים עשוייה להשפיע על הסיכון לשבץ בגיל המבוגר. באשר למכניזם ולמנגנון הפעולה נדרשים מחקרים נוספים.

Arch Intern Med. 2005;165:200-206.

 

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן