Pituitary

הערכת שיעורי איזון ביוכימי של חולים עם תסמונת קושינג (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים מגרמניה ושוויץ על תוצאות מחקר ממרכז יחיד להערכת שיעורי איזון ביוכימי של חולים עם תסמונת קושינג ומהנתונים עולה כי בין אם מדובר בתסמונת קושינג שמקורו בהיפופיזה, באדרנל או ממקור אקטופי, ניתן להשיג איזון ביוכימי במרבית החולים ובמסגרת זמן סבירה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה חשיבות רבה להשגת רמות קורטיזול תקינות בדם להפחתת תחלואה ותמותה בחולים עם תסמונת קושינג. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי איזון ביוכימי של חולים עם מחלת קושינג, תסמונת קושינג אקטופית או תסמונת קושינג משנית למחלת אדרנל.

מדגם המחקר כלל 296 חולים עם אבחנה מוכחת של תסמונת קושינג אשר טופלו במרכז שלישוני יחיד, כולל 185 חולים עם מחלת קושינג, 27 חולים עם תסמונת קושינג אקטופית ו-84 חולים עם תסמונת קושינג משנית למחלת אדרנל.

טיפול קו-ראשון הוביל לאיזון ביוכימי ב-82% מהחולים, כאשר מרווח הזמן עד להשגת איזון ביוכימי היה ארוך יותר בחולים עם מחלת קושינג (11 שבועות, רווח בר-סמך 95% של 5.6-29.8 שבועות) לעומת תסמונת קושינג משנית למחלת אדרנל (7.7 שבועות, רווח בר-סמך 95% של 4.1-17.1 שבועות) ותסמונת קושינג אקטופית (5.6 שבועות, רווח בר-סמך 95% של 4.1-23.3 שבועות).

שיעורי מחלה עיקשת או חוזרת לאחר קו-טיפול ראשון היו גבוהים יותר בחולים עם מחלת קושינג (24% ו-18%, p<0.05) לעומת חולים עם תסמונת קושינג אקטופית (15% ו-15%, בהתאמה) ותסמונת קושינג משנית למחלת אדרנל (6% ו-4%, בהתאמה).

משך הזמן הכולל של היפרקורטיזוליזם מרגע האבחנה היה קצר יותר משמעותית בחולים עם מחלת קושינג שאובחנו משנת 2013, לאחר יישום טיפול מומחים, בהשוואה לחולים שאובחנו לפני שנת 2013 (13.5 שבועות לעומת 26.1 שבועות, P<0.007).

שיעורי איזון היפרקורטיזוליזם בתום המעקב לאחר חציון של 76 חודשים עמדו על 94% בקרב חולים עם תסמונת קושינג משנית למחלת אדרנל, 100% מהחולים עם תסמונת קושינג אקטופית ו-92% מהחולים עם מחלת קושינג.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ניתן להשיג איזון ביוכימי במרבית החולים עם סוגים שונים של תסמונת קושינג ובתוך פרק זמן סביר. עוד עולה מהממצאים כי עם הזמן חל שיפור באיזון עודף קורטיזול בדם.

J Clin Endocrinol Metab, May 20, 2024

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה