אורח חיים בריא מעלה את תוחלת החיים ללא מחלה כרונית משמעותית (BMJ)

בקרב אלו המקפידים על חמישה אורחות חיים בריאים תועדה תוחלת חיים ארוכה יותר משמעותית ללא מחלה כרונית מג’ורית בגיל 50 שנים, בהשוואה לאלו שלא הקפידו על אף אחד מאלו, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת BMJ.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין אורח חיים בריא ובין תוחלת החיים ללא מחלות כרוניות מג’וריות. הם התבססו על נתוני המחקרים Nurses’ Health Study (1980-2014, 73,196 נשים) ו-Health Professionals Follow-Up Study (1986-2014, 38,366 משתתפים). חמשת אורחות החיים הבריאים שנבחנו כללו: הימנעות מעישון, מדד מסת גוף בטווח התקין (18.5-24.9), פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה (לפחות 30 דקות ביום), צריכת אלכוהול מתונה ומדד איכות דיאטה גבוה. התוצא העיקרי היה תוחלת חיים ללא סוכרת, מחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות.

תוחלת החיים ללא סוכרת, מחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות בגיל 50 שנים עמדה על 23.7 שנים בנשים שלא הקפידו על אף אחד מאורחות החיים הבריאים, בניגוד ל-34.4 שנים בנשים שאימצו 4 או 5 אורחות חיים בריאים. בגיל 50 שנים, תוחלת החיים ללא מחלות כרוניות אלו עמדה על 23.5 שנים בגברים שלא אימצו אף אחד מאורחות החיים הבריאים הללו, בהשוואה ל-31.1 שנים בגברים שאימצו לפחות 4 מאורחות החיים הבריאים הללו.

תוחלת החיים הקצרה ביותר ללא שלוש המחלות המג’וריות הללו תוארה בגברים שהמשיכו לעשן לפחות 15 סיגריות ביום או בגברים ונשים עם מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מטר בריבוע ומעלה, תוחלת החיים ללא מחלה מג’ורית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקפדה על אורח חיים בריא בגיל העמידה מלווה בתוחלת חיים ארוכה יותר ללא הופעת מחלות כרוניות מג’וריות.

BMJ 2020

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן