התערבות תזונתית והתנהגותית משפרת היענות לדיאטה ים-תיכונית דלת-קלוריות (JAMA)

בקרב חולים עם תסמונת מטבולית להם הומלץ על דיאטה ים-תיכונית דלת-קלוריות, פעילות גופנית ותמיכה התנהגותית תועדו שיעורי היענות גבוהים יותר לתכנית, בהשוואה לאלו להם ניתנה המלצה רק להקפיד על דיאטה ים-תיכונית לא-מוגבלת, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של תכנית הדרכה בנושא תזונה ופעילות גופנית על איכות התזונה. הם השלימו ניתוח ביניים של מחקר אקראי הנמשך בימים אלו וכלל 23 מרכזי מחקר בספרד, 6,874 גברים ונשים בגילאי 55-75 שנים עם תסמונת מטבולית וללא מחלות לב וכלי דם. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות, לה הומלץ להקפיד על דיאטה ים-תיכונית דלת-קלוריות, פעילות גופנית וכן קיבלו תמיכה התנהגותית (3,406 משתתפים), או לקבוצת ביקורת, לה ניתנה המלה לדיאטה ים-תיכונית ללא הגבלה קלורית (3,468 משתתפים).

התוצא העיקרי היה השינוי בשיעורי ההיענות לאחר 12 חודשים על-בסיס מדד er-MedDiet (Energy-Reduced Mediterranean Diet).

מבין 6,874 משתתפים (גיל ממוצע של 65 שנים, 3,406 גברים) אשר חולקו באקראי במסגרת המחקר, 6,583 משתתפים (96%) השלימו את 12 חודשי המעקב ונכללו בניתוח הנתונים.

מדד er-MedDiet הממוצע עמד על 8.5 נקודות בתחילת המחקר ועל 13.2 נקודות לאחר 12 חודשים בקבוצת ההתערבות (עליה של 4.7 נקודות) ועל 8.6 נקודות בתחילת המחקר ו-11.1 נקודות לאחר 12 חודשים בקבוצת הביקורת (עליה של 2.5 נקודות, p<0.001).

ממצאי המחקר מעידים כי התערבות המעודדת דיאטה ים-תיכונית דלת-קלוריות עם פעילות גופנית, בהשוואה להמלצה להקפיד על דיאטה ים-תיכונית ללא הגבלה קלורית, הובילה לעליה גדולה יותר משמעותית בהיענות להמלצות התזונתיות לאחר שנה אחת.

JAMA 2019

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן