המלצות חדשות מטעם ה-USPSTF למניע נפילות תומכות בפעילות גופנית ולא בתוספי ויטמין D (מתוך JAMA)

המלצות עדכניות מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) ממשיכות לתמוך בפעילות גופנית והתערבויות מולטי-פקטוריאליות למניעת נפילות במבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה, אך ממליצים כנגד תוספי ויטמין D, כך על-פי שתי הצהרות שפורסמו בכתב העת JAMA.

ההנחיות החדשות ממשיכות בהמלצה בדירוג B בנוגע להתערבויות פעילות גופנית, שמשמעותה כי על רופאים להציע או לספק את ההתערבות וכי ישנה דרגת ודאות גבוהה כי התועלת מתונה, או שישנה דרגת ודאות מתונה כי התועלת מתונה עד משמעותית.

צוות המשימה קבע המלצה בדירוג C להצעה סלקטיבית של התערבויות מולטי-פקטוריאליות, עדות לכך שלהתערבות זו תועלת מתונה בחלק מהמטופלים.

מנגד, ה-USPSTF ממליץ כעת כנגד מתן תוספי ויטמין D למניעת נפילות, עם המלצה בדירוג D. דירוג המלצה זה משמעו כי צוות המשימה אינו מעודד את הטיפול בשל דרגת ודאות בינונית או גבוהה כי אין לכך תועלת או כי הנזק עולה על התועלת. מדובר בשינוי בהמלצה משנת 2012 אז נטילת התוספים זכתה לדירוג המלצה B.

השינוי בהמלצה בנוגע לתוספים נובע בחלקו מכך שה-USPSTF לא לקח בחשבון מטופלים הנוטלים את התוספים בשל חסר ויטמין D בהמלצה הנוכחית, אך כלל מטופלים אלו בשנת 2012.

סקירת עדויות נלווית כללה 62 מחקרים אקראיים, עם סך כולל של 35,058 משתתפים, במטרה לבחון את ההשפעות של שבע התערבויות, תוך דגש על שלוש התערבויות: 26 מחקרים בחנו גישות מולטי-פקטוריאליות, 21 מחקרים בחנו פעילות גופנית ושבעה מחקרים בחנו תוספי ויטמין D. התערבות מולטי-פקטוריאלית ופעילות גופנית לוו בתועלת עם נזקים מינימאליים, אך לתוספי ויטמין D היו תוצאות מעורבות, כאשר מחקר אחד העיד על עליה בנפילות, במספר הנופלים ובפציעות.

צוות המשימה קבע כי אין מספיק עדויות להערכת המאזן של התועלת והנזק של תוספי ויטמין D וסידן לבד או במשלב, למניעת נפילות בגברים ונשים לאחר-מנופאוזה ללא תסמינים. בדומה, המומחים קבעו כי אין די עדויות להערכת המאזן בין התועלת והנזק של התוספים בנשים לאחר-מנופאוזה במינונים של מעל 400 יחידות ביום של ויטמין D ו-1,000 מ”ג ביום של סידן. המומחים המליצו כנגד תוספים של ויטמין D במינון של עד 400 יחידות ביום וסידן במינון של עד 1,000 מ”ג ביום באוכלוסיה זו.

עם זאת, צוות המשימה מצא עדות מספקת המאשרת סיכון מוגבר לאבני כליות עם משלב ויטמין D ותוספי סידן, ללא עדות להיארעות מוגברת של מחלות לב וכלי דם עם תוספי ויטמין D.

JAMA. Published online April 17, 2018

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

מקור: JAMA
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|27/05/2026

שיעור הולך וגדל של מטופלים מבוגרים (גיל ≥65 שנים) עוברים כריתת בלוטת התריס, על רקע הזדקנות האוכלוסייה. לאור תוצאות לא חד־משמעיות בספרות, חשוב להבהיר אם לפרופיל הבטיחות של הניתוח יש מאפיינים שונים בגיל המבוגר, לצורך הערכת סיכונים מיטבית וייעוץ למטופלים

נוירופתיה פריפרית – סקירה

נוירופתיה פריפרית – סקירה

מקור: JAMA
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|15/03/2026

המאמר הסקירה מתמקד בנוירופתיה פריפרית, מצב של פגיעה בעצבים הפריפריים, ומתאר את המאפיינים הפיזיולוגיים שלה, דרכי האבחון והגישה הטיפולית

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן