כדאי להיות אופטימיים: נמצא קשר בין אופטימיות לבין ריכוז גבוה של נוגדי חמצון בסרום (Psychosomatic Medicine J)

אנשים אופטימייםבגיל המעבר נהנים מרמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים)בסרום, מאשר חברי קבוצת השווים שלהם שהיו פסימיים יותר, כך לפי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת הרווארד. המחקר מצא כי ככל שהאדם היה אופטימי יותר, כך היתה עלהאצלו ריכוז הקרטנואידים בסרום. הקשר בין בריאות הגוף והנפש נסקר לא אחת מההיבט השלילי, של השפעת מצבים של חרדה ודכאון על הרעה במצב הבריאות, אך לדברי החוקרים, לא מספיק מחקרים עוסקים בקשר בין מצב פסיכולוגי חיובי והתפקוד הגופני.

הקשר בין האופטימיזם לריכוזי נוגדי החמצון הוערך ב-982 גברים ונשים שהשתתפו במחקר Midlife in the United States, שנערך בין הנשים 1994-2005 ובדק אילו גורמים משפיעים על מצבם הנפשי והגופני של גברים ונשים עם ההתבגרות והגיל. המדדים שנבדקו היו אופטימיות (לפי דיווח אישי, וכן לפי מבדק Life Orientation), וריכוזים בסרום של 9 נוגדי חמצון שונים (קרטנואידים וויטמין E). ניתוח הממצאים אפשר להעריך את הקשר בין שניהם במודל שהותאם לפי דמוגרפיה, מצב בריאותי והתנהגות בריאותית.

החוקרים מצאו כי ככל שעלתה רמת האופטימיות, ריכוזי הקרטנואידים עלו ב-3-13% במודלים שהותאמו לפי גיל.  לאופטימיות היה כאמור קשר לרמות גבוהות יותר של קרטנואידים בסרום,  קשר שהוסבר לפחות באופן חלקי בשל הדיאטה (צריכה של פירות וירקות) של המשתתפים והמנעות מעישון. עם זאת, לא ניתן לקבוע מהי הכיווניות של הקשר הזה, כלומר, אם אדם אופטימי יהיה נכון יותר לנהל אורח חיים בריא, המשפיע על העליה בריכוז נוגדי החמצון בסרום, או שמא הרמות הגבוהות של נוגדי החמצון בסרום הן אלה שקשורות ומשפיעות על אורח חיים פעיל ובריא יותר המביא לאופטימיות.

לתקציר המחקר

Psychosomatic Medicine , January 2013 vol. 75 no. 1 2-10

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן