ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי טיפול בלייזר אינו מאט את איבוד הראייה שחווים מטופלים עם התנוונות מקולרית תלויית-גיל (AMD – age-related macular degeneration) ו- drusen דו-צדדי גדול. המחקר פורסם בכתב העת Ophthalmology.
על ידי הורדת שיעור ה- drusen, טיפול לייזר של הרשתית עשוי להיות בעל השפעה מגנה על הראייה במטופלים עם AMD, הסבירו החוקרים. למרות שטיפול זה נמצא בשימוש מספר שנים, אין עדות חד משמעית לגבי התועלת שלו.
בראיון שנערך עימה ציינה אחת החוקרות כי ההתלהבות והאפשרויות שנקשרו בעבר לטיפול לייזר ל-AMD מוקדם כעת כבר די ירדו לטימיון.
החוקרת ציינה כי המחקר החדש הוא הגדול ביותר שבדק את התועלת שמפיקים מטופלים עם AMD מוקדם מטיפול לייזר. לדבריה, מחקרים קודמים היו באופן כללי בעלי גדלי מדגמים קטנים, שנעו בין case report של מטופל אחד למחקרים עם 30 או 40 מטופלים.
המחקר החדש כלל 1052 מטופלים עם 10 או יותר drusen גדולים וחדות ראייה של לפחות 20/40 בכל עין. עין אחת של כל מטופל טופלה בלייזר, בעוד שהעין האחרת נותרה תחת השגחה. לאחר 12 חודשי מעקב, חזרו על טיפול הלייזר במידה ועדיין נראו מספר drusen גדולים.
החוקרים דיווחו כי לאחר 5 שנים, 20.5% מהעיניים שטופלו הראו החמרה בחדות הראייה של לפחות 3 קווים ב- standard vision chart. אחוז העיניים שלא טופלו עם דרגת החמרה כזו היה זהה 20.5%.
החוקרת ציינה בראיון שנערך עימה כי טיפול הלייזר אכן הפחית משמעותית את מידת ה- drusen, אולם ההשפעה של כך על ההתקדמות באיבוד הראייה הייתה קטנה.
נכון לעכשיו, הוסיפה החוקרת, ההתערבות היחידה שהודגם באופן חד משמעי כי היא מאטה את איבוד הראייה במטופלים עם drusen גדול היא צריכת תוספות תזונתיות המכילות ויטמינים נוגדי חמצון, כגון ביתא-קרוטן, ויטמין C וויטמין E , כמו גם מינונים ראויים של אבץ ונחושת.
החוקרת סיפרה בראיון כי בימים אלה נערך מחקר שנועד כדי לקבוע האם שילובים אחרים של ויטמינים ושימוש בשמן דגים יכולים להאט עוד יותר את ההתקדמות של איבוד ראייה הקשור ל-AMD. בנוסף, ציינה בחוקרת, חוקרים אחרים בודקים את התועלת של הזרקת סטרואידים לתוך הצד האחורי של העין, פעולה שעשוייה לצמצם את ההתקדמות ל- choroidal neovascularization.
Ophthalmology 2006;113:1974-1986.






תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!