טיפול ב-Olanzapine עשוי לשפר תאבון ומשקל בחולי סרטן תחת טיפול כימותרפי (J Clin Oncol)

טיפול ב- Olanzapine(זיפרקסה) במינון נמוך משפר משמעותית תאבון ועליה במשקל בקרב חולים עם אבחנה חדשה של מחלה ממארת שהחלו טיפול כימותרפי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology. עוד עולה מהנתונים כי הטיפול האנטי-פסיכוטי נסבל היטב ואינו-יקר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חוסר תאבון מופיע ב-30-80% מהחולים עם ממאירות מתקדמת, תופעה העשויה להחמיר עם טיפול כימותרפי. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את היעילות של Olanzapine לגירוי תאבון ושיפור עליה במשקל בחולים תחת טיפול כימותרפי.

מדגם המחקר כלל מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם ממאירות לא-מטופלת, מתקדמת-מקומית או גרורתית של הקיבה, כבד-לבלב-דרכי מרה, או ריאות, אשר חולקו באקראי לקבלת Olanzapine במינון 2.5 מ”ג פעם ביום למשך 12 שבועות, או פלסבו, בשילוב עם כימותרפיה. שתי הקבוצות השלימו הערכה תזונתית סטנדרטית וייעוץ תזונתי.

התוצאים העיקריים כללו את שיעור החולים עם עליה במשקל של מעל 5% ושיפור בתאבון, כפי שנקבע לפי מדד Visual Analog Scale (VAS) ו-FAACT ACS (או Functional Assessment of Chronic Illness Therapy system of Quality-of-Life questionnaires Anorexia Cachexia Subscale). תוצאי סיום משניים כללו את השינוי במצב התזונתי, איכות חיים ורעילות כימותרפיה.

מדגם המחקר כלל 124 חולים, מהם 63 בזרוע Olanzapine ו-61 בזרוע הפלסבו (גיל חציוני של 55 שנים, טווח גילאים 18-78 שנים), מהם 112 חולים (58 בזרוע Olanzapine ו-54 בזרוע הפלסבו) נכללו בניתוח הנתונים. מרבית החולים (99 חולים, 80%) אובחנו עם ממאירות גרורתית .

בזרוע הטיפול ב- Olanzapine תועד שיעור גדול יותר של חולים עם עליה במשקל של מעל 5%, בהשוואה לזרוע הפלסבו (60% לעומת 54%, p<0.001) ושיפור בתאבון לפי מדד VAS (43% לעומת 13%, p<0.001) ולפי מדד FAACT ACS (מדד של 37 נקודות ומעלה: 22% לעומת 4%, p=0.004).

בחולים תחת טיפול ב- Olanzapine תועדה איכות חיים טובה יותר, לצד מצב תזונתי טוב יותר ורעילות קלה יותר של הטיפול הכימותרפי. תופעות הלוואי שיוחסו לטיפול התרופתי ב- Olanzapine היו מינימאליות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול יומי ב- Olanzapine במינון נמוך מהווה התערבות פשוטה, זולה ונסבלת היטב לשיפור התאבון ועליה במשקל בחולים עם אבחנה חדשה של מחלה ממארת ותחת טיפול כימותרפי.

J Clin Oncol, March 28, 2023

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן