מה בין צריכת חומצות שומן בתזונה ובין סרטן רירית רחם? (BMC Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכה מוגברת של חומצה גמא-לינולנית (γ-linolenic acid) וחומצה אלפא-לינולאית (α-linoleic acid) מן הצומח מלווים בסיכון מופחת לסרטן רירית הרחם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה עשויה להשפיע על גורמי סיכון חשובים לסרטן רירית הרחם, דוגמת השמנה ודלקת. עם זאת, אין עדויות רבות אודות ההשפעה של גורמים תזונתיים ספציפיים וכעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין חומצות שומן בתזונה ובין הסיכון לממאירות רירית הרחם במדגם EPIC (או European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition).

מדגם המחקר כלל 1,886 מקרים חדשים של סרטן רירית רחם ו-297,432 ביקורות. כל המשתתפות היו במעקב לאורך פרק זמן ממוצע של 8.8 שנים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין צריכת חומצות שומן ממקורו שונים, כפי שנקבע על-פי שאלוני תזונה, ובין הסיכון לסרטן רירית רחם.

מהנתונים עולה קשר הפוך בין צריכת חומצה גמא-לינולנית ובין הסיכון לסרטן רירית רחם (יחס סיכון בהשוואת חמישון חמישי מול ראשון של 0.77, p=0.01). קשר זה נבע בעיקר מצריכת חומצה גמא-לינולנית ממקורות מן הצומח (יחס סיכון לכל עליה של יחידה של 0.94, p=0.01), אך לא צריכה ממקורות מן החי (p=0.92).

בנוסף, החוקרים זיהו קשר שלילי בין צריכת חומצה אלפא-לינולאית מירקות ובין הסיכון לסרטן רירית רחם (יחס סיכון לכל עליה של יחידה של 0.93, p=0.04).

לא זוהה קשר משמעותי בין חומצות שומן אחרות, לבד או יחדיו, ובין הסיכון לסרטן רירית רחם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי צריכה מוגברת של חומצות שומן מסוימות עשויה להגן מפני התפתחות סרטן רירית הרחם.

BMC Cancer, Feb 16, 2023

 

 

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן