מה בין צריכת אלכוהול קלה-עד-בינונית ובין הסיכון לממאירויות בדרכי מרה? (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אפילו צריכת אלכוהול קלה-עד-מתונה מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות בדרכי מרה בקרב מבוגרים עם טרום-סוכרת וסוכרת, אך לא באלו עם משק סוכר תקין.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם קשר מנה-תגובה בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון לממאירויות דרכי מרה, כולל כולנגיוקרצינומה וסרטן כיס מרה, תלוי באיזון הגליקמי. מחקר העוקבה הארצי כלל כ-9.5 מיליון מבוגרים בגילאי 20 שנים ומעלה ללא היסטוריה של מחלה ממארת, אשר עברו הערכה רפואית במסגרת שירותי Korean National Health Insurance Service בשנת 2009. המשתתפים היו במעקב עד דצמבר 2018 לזיהוי התפתחות ממאירויות דרכי מרה.

לאורך מעקב של 78.3 מיליון שנות-אדם, 21,079 חולים אובחנו עם ממאירות דרכי מרה. בקרב אלו עם טרום-סוכרת וסוכרת, צריכת אלכוהול קלה-עד-מתונה לוותה בעליה בסיכון לכולנגיוקרצינומה (יחס סיכון מתוקן של 1.20, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.28 ויחס סיכון מתוקן של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 1.47-1.69) וסרטן כיס מרה (יחס סיכון מתוקן של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.31 ויחס סיכון מתוקן של 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.28-1.64).

בקרב חולים עם משק סוכר תקין, צריכת אלכוהול קלה-עד-מתונה לא לוותה בסיכון מוגבר לכולנגיוקרצינומה או סרטן כיס מרה.

בנוכחות שילוב צריכת אלכוהול רבה עם סוכרת, הסיכון לכולנגיוקרצינומה וסרטן כיס מרה עלה באופן סינרגיסטי (יחס סיכון מתוקן של 2.04, רווח בר-סמך 95% של 1.83-2.26 ויחס סיכון מתוקן של 1.65, רווח בר-סמך 95% של 1.33-2.04, בהתאמה).

לשילוב טרום-סוכרת עם צריכת אלכוהול רבה הייתה השפעה סינרגיסטית על הסיכון לכולנגיוקרצינומה וסרטן כיס מרה (p<0.001).

התוצאות היו דומות בהערכת הסיכון לכולנגיוקרצינומה תוך-כבדי או חוץ-כבדי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הימנעות מוחלטת מצריכת אלכוהול עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לממאירויות בדרכי מרה בחולים עם טרום-סוכרת וסוכרת.

 

J Clin Oncol, Nov 1, 2022

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

מקור: Diabetes Care
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|18/11/2025

במאמר מדווחים פרופ’ גלעד טוויג ושותפיו מהמרכז הרפואי בשיבא על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תחלואה אוטואימונית מאוחרת בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 1 בבגרות בשני המינים, בפרט באלו עם מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס ומחלת צליאק

מעכב JAK מול אנטגוניסט TNF; איזה בטוח יותר עבור מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון?

מעכב JAK מול אנטגוניסט TNF; איזה בטוח יותר עבור מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון?

מקור: JAMA Network Open
פרופ' שחף שיבר
פרופ' שחף שיבר
אין תגובות|16/09/2025

מטא־אנליזה הראתה כי אין הבדל מובהק בין שימוש במעכבי JAK לבין שימוש באנטגוניסטים של TNF מבחינת הסיכון לזיהומים חמורים או לממאירויות בקרב מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון (IMIDs)

דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/07/2024

דימום ממערכת העיכול התחתונה, המוגדר כהמטוֹכזיה, מהווה חמישית מכלל המקרים של דימום במערכת העיכול בקרב חולים הזקוקים לאשפוז בבית חולים. מאמר סקירה זה הוא סיכום של ההנחיות הקליניות של JAMA שפורסמו באפריל 2024.
מתוך הגליון הראשון של מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן