עובדות שאולי לא ידעתם על ויטמין B12/מאמר אורח של ד”ר אולגה רז (*)

בוועידה המדעית לתזונה 2019 שהתקיימה העלתה ד”ר אולגה רז מידע עדכני שאינו ידוע אודות ויטמין B12

התגלה רק בסוף המאה ה 20, משפיע על מערכת העצבים, יצירת הדם וה DNA – נמצא רק במזון מהחי

 סף הנורמה ל B12 אינה אחידה בין הקופות ונמוכה מהנדרש

ויטמין B12 התגלה רק חלק הראשון של מאה ה-20, אחרון בין כל הוויטמינים. עד גילויו אלפי אנשים היו מתים מוות קשה ממחסור בוויטמין זה, בלי שידעו מה הסיבה.

ארבע רופאים ומדענים קיבלו פרסי נובל על הגילויים הקשורים לוויטמין זה.

הוא נחוץ בכל תא בגוף ומשפיע על מערכות שונות – מערכת העצבים, מערכת יצירת הדם וההגנה על ה-DNA, תפקיד אשר פחות נלקח בחשבון.

ויטמין B12 נמצא רק במזון מן החי, כמו סוגי בשר, עופות, ביצים, חלב ומוצריו. חיידקי המעיים שלנו מייצרים כמות מסוימת של ויטמין B12, אך בלי צריכה נוספת מהמזון הכמות הזאת מספקת לכ 2-3 שנים.

אכילה מספקת של המזונות המכילים ויטמין B12 עדיין אינה ערובה לספיגה מספקת של הוויטמין, וזאת משום שספיגתו מאוד מורכבת.

עלולים לסבול ממחסור בוויטמין B12:

·         טבעונים וצמחונים

·         תינוקות שנולדו לאימהות הסובלות ממחסור בוויטמין B12

·         מבוגרים

·         הסובלים מחומציות לא מספקת בקיבה

·         נוטלי תרופות המשפיעות על החומציות (Omepradex, Nexium, Losec, Lanton Famotidin, Gastro)

·         מי שעברו ניתוחים בריאטריים, כריתת קיבה או החלק הסופי של המעי הדק (אילאום), שם מתרחשת הספיגה של הוויטמין

·         חולי צליאק וקרוהן

·         נוטלי תרופה לסוכרת מטפורמין (גלוקופז’).

סימני חסר של וויטמין B12: עייפות, חולשה, נשירת שער, אנמיה מגלובלסטית, ירידה בתיאבון ובמשקל, חוסר תחושה, נימול והרגשה של “שרפה” בגפיים, כאבי בטן וראש, דיכאון, בלבול, שינוים במצב רוח, בתינוקות עיכוב בגדילה. נרשמו אפילו מספר מקרים של פסיכוזה עם אשפוז פסיכיאטרי עקב מחסור חמור בוויטמין B12 – כאשר זריקות B12 שיפרו את המצב. 

אזהרה: נטילת כמויות גדולות של חומצה פולית עלולה למסך מחסור בוויטמין B12. לנוטלים חומצה פולים חובה לבדוק את רמת ה – B12.

יש חשיבות קביעה נכונה ואחידה של גבול הנורמה הנמוך בבדיקות דם. כיום לכל קופת חולים נורמה שונה, כנראה נמוכה מדי משום שלפי מחקר גנטי שנערך הנורמה הקיימת לא לוקחת בחשבון את תפקידו של הוויטמין B12 כמגן על ה-DNA

במחקר שנעשה צוות חוקרים שכלל את ד”ר רינה שטרנליב מומחית ברפואה פנימית מביה”ח איכלוב, ומאוניברסיטת אריאל: פרופ’ מונה בועז ראש המחלקה למדעי התזונה וד”ר אולגה רז ראש התחום הקליני, נמצא כי בקביעת גבול הנורמה הנמוך של 258 pmol/L, מחסור ב- B12 התגלה בקרב מעל 40% מעובדי בית החולים, שהגיעו לביקור במרפאת הסגל.

נתון מעניין נוסף שהתגלה הוא הבדל משמעותי בין שיעור המחסור בוויטמין B12 בקרב נשים ילידות הארץ (46%) לעומת החסר בקרב נשים, שעלו ממדינות אחרות (37.5%). דרושים מחקרים נוספים לבדיקת הנושא לאשורו.

(*)ד”ר אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוני’ אריאל 

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן