אנשים מבוגרים ובריאים אשר נמצאו עם רמות נמוכות של 25-hydroxy ויטמין D נטו להיות עם יותר ביומרקרים הקשורים למחלה קרדיווסקולרית, ומצבים דלקתיים כמו טרשת נפוצה (MS) , דלקת פרקים שגרונית (RA) – כך עולה ממחקר תצפיתי חדש המתפרסם לאחרונה ב-J Clin Endocrinol Metab .
מהמחקר עולה כי אנשים עם רמות חסר של ויטמין D היו עם רמות גבוהות יותר באופן מובהק של אינטרלוקין-6 (בקיצור IL-6) , ו-CRP , וכן רמות מוגברות של יחס של IL-6:IL-10 וכן CRP:IL-10 בהשוואה למטופלים תואמים ללא חסר בויטמין D .
החוקרים מציינים כי מימצאי המחקר מדגימים שהסטטוס של ויטמין D קשור עם סמנים של דלקת באוכלוסיה מבוגרת בקהילה , ומדגישים כי במחקר זה נמצא לראשונה קשר בין סטטוס ויטמין D ויחסי דלקת, דבר שעשוי להיות מדד אמין יותר לדלקת.
לדעת החוקרים המימצאים מצביעים על כך שאנשים עם חסר ויטמין D עלולים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח פרופיל חיסוני פרו-דלקתי, דבר שכלשעצמו מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלות כרוניות לרבות מחלה קרדיווסקולרית, אוסטיאופורוזיס ופגיעה קוגנטיבית.
המחברים מציינים שרמות לא תקינות של ויטמין D שכיחות בקרב אנשים מבוגרים ולכך עלולות להיות השלכות ליקויים במערכת החיסונית. עם זאת מעט מחקרים בדקו תופעה זו בקרב קשישים.
במסגרת התצפית הנוכחית שהיווה חלק ממחקר ה-TUDA (ראשי תיבות של Trinity Ulster and Department of Agriculture ) שהתקיים בצפון אירלנד, ושתוכנן לחקור גורמים תזונתיים ואיניטרקציות גנטיות/תזונתיות המשפיעים על התפתחות מחלות כרוניות במבוגרים מעל 60, הייתה גם זרוע נוספת שהתמקדה בקשר של ויטמין D . בזרוע זו התמקדו החוקרים ב-957 אנשים עם יתר לחץ דם שנכללו ב-TUDA , בחלוקה שווה בין גברים לנשים עם גיל ממוצע של 70.5 .
לחץ הדם הממוצע היה 154 מ”מ כספית סיסטולי ו-80 מ”מ כספית דיאסטולי, וכ-90% מהם קיבלו טיפול נגד יתר לחץ דם.
החוקרים מצאו כי בהשוואה לאנשים עם רמות תקינות של ויטמין D (מעל 75 נמו”ל/ל’) אלו שהיו ברמת חסר (מתחת ל-25 ממו”ל/ל) היו באופן מובהק עם רמות גבוהות יותר של ביומרקרים דלקתיים כמו IL-6 ו-CRP , ואף נטו להיות עם יחסי CRP:IL-10 ו-IL-6:IL-10 מעל 2 (כאשר IL-10 הוא סמן אנטי-דלקתי).
החוקרים מדגישים את הצורך הדחוף למחקרים נוספים שיחקרו את ריכוזי ויטמין ה-D האופטימליים עבור תפקוד חיסוני וההשלכות האפשריות של הגדלת רמות הצריכה המומלצות בתזונה לויטמין D באוכלוסיה.
במאמר מערכת מאת ד”ר רוזן מבוסטון מתייחס המחבר למימצאים ומסכים כי קיים רציונל לנסות להפחית מצב דלקת כרוני בדרך קלה ופשוטה כמו שימוש בויטמין D . עם זאת, להערכתו, עד שלא יבוצע מחקר התערבותי אקראי שיכלול כ-20,000 נשים וגברים לא ניתן יהיה להמליץ על הגברת צריכה תזונתית של ויטמין D באוכלוסיה המבוגרת.



תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!