מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני תזונה כל ארבע שנים להערכת דפוסי התזונה ומקרים של לופוס זוהו על-פי דיווחי-עצמי ואושרו באמצעות הרשומות הרפואיות.

מדגם המחקר כלל 212 מקרים של לופוס.

מהנתונים עולה כי צריכה יומית ממוצעת מצטברת גבוהה יותר של מזון אולטרה-מעובד מלווה בעליה של 56% בסיכון לאבחנה של לופוס (יחס סיכויים של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.04-2.32).

הסיכון לאבחנה של לופוס חיובי לנוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול הייתה גבוהה יותר מכפליים (יחס סיכון של 2.05, רווח בר-סמך 95% של 1.15-3.65).

צריכת סוכר או משקאות עם ממתיקים מלאכותיים לוותה בעליה של 45% בסיכון ללופוס (יחס סיכון 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.01-2.09).

לא תועדו אינטראקציות משמעותיות עם מדד מסת הגוף בקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין אבחנה של לופוס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על עליה אפשרית בסיכון לאבחנה של לופוס עם צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד. עם זאת, הם מדגישים כי מדובר בממצאים מוקדמים ועדיין מוקדם מדי להסיק מסקנות או לקבוע המלצות בנושא.

Arthritis Care & Research, June 27, 2024

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

זאבת: סקירה מקיפה (JAMA)

זאבת: סקירה מקיפה (JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/08/2024

מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב מס’ 2: זאבת היא מחלה אוטואימונית כרונית הגורמת לדלקת ולפגיעה מתוּוכת חיסון במערכות רבות בגוף, ביניהן המערכת המוֹקוּ-קוּטָנִית, מערכת השלד והשרירים, מערכת הדם והכליות. אנחנו שמחים לשתף סיכום של סקירה בנושא שפורסמה בעת האחרונה ב-JAMA.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן