דלקת עומדת בבסיס הסיכון המוגבר למחלות לב וכלי דם על-רקע תזונה לקויה (J Am Coll Cardiol)

דיאטה עתירת בשר מעובד, משקאות ממותקים ומזונות פרו-דלקתיים אחרים מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת משחקת תפקיד חשוב בהתפתחות מחלות לב וכלי דם. עם זאת, אין מידע רב אודות ההשפעה של דפוסי תזונה על מדדי דלקת והקשר עם הסיכון למחלות לב וכלי דם בטווח הארוך.

במחקר הפרוספקטיבי עקבו החוקרים אחר 74,578 נשים ממחקר Nurses’ Health Study, 91,656 נשים ממחקר Nurses’ Health Study II ו-43,911 גברים ממחקר Health Professionals Follow-up Study שלא סבלו ממחלות לב וכלי דם או ממאירות בתחילת המחקר. שאלוני תזונה שמילאו המשתתפים אחת לארבע שנים שימשו להערכת דפוס התזונה. הפוטנציאל הדלקתי של הרכב התזונה נקבעה על-בסיס מדד EDIP (Empirical Dietary Inflammatory Pattern) אשר הוגדר מראש על-בסיס שלושה סמנים פרו-דלקתיים.

במהלך מעקב של למעלה מ-5.2 מיליון שנות-אדם, החוקרים תיעדו 15,837 מקרים קרדיווסקולאריים, כולל 9,797 מקרים של מחלת לב כלילית ו-6,174 אירועים מוחיים.

לאחר תקנון לשימוש בתרופות נוגדות-דלקת וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, מדד EDIP גבוה יותר לווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (יחס סיכון בהשוואת החמישון העליון והתחתון של 1.38, p<0.001), מחלת לב כלילית (יחס סיכון של 1.46, p<0.001) ואירועים מוחיים (יחס סיכון של 1.28, p<0.001).  הסיכון המוגבר היה עקבי במדגמים שונים ובין המינים ונותר מובהק סטטיסטית גם לאחר תקנון נוסף למדדים אחרים להערכת איכות התזונה.

בתת-קבוצה של 33,719 משתתפים במחקר, מדד EDIP גבוה לווה גם בפרופיל גבוה יותר של סמנים פרו-דלקתיים, רמות אדיפונקטין נמוכות יותר ופרופיל שומנים גרוע יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דפוסים תזונתיים עם פוטנציאל פרו-דלקתי גבוה יותר מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. הפחתת הפוטנציאל הדלקתי של הרכב התזונה עשוי לשמש כגישה יעילה למניעת מחלות לב וכלי דם.

J Am Coll Cardiol. 2020 Nov, 76 (19) 21812193

לידיעה ב-MedPage Today

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|13/05/2026

מחקר זה נועד לבחון אם נוכחות של כמה קריטריונים ממאירים במקביל משפרת את הדיוק בניבוי תוצאות נוירולוגיות גרועות ומפחיתה את חוסר הוודאות

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|10/02/2026

יש אי־וודאות משמעותית לגבי הקשר בין אי־ספיקת חדר שמאל (Left Ventricular Dysfunction, LVD) לבין הסיכון לשבץ חוזר, וכן לגבי סוג הטיפול האנטיתרומבוטי האופטימלי למניעת שבץ חוזר בקבוצת חולים זו

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן