צריכת קפה ותה עשויה להשפיע על הסיכון לתסמונת מעי רגיז (Int J Epidemiol)

צריכה גבוהה יותר של קפה, בפרט קפה אינסטנט וקפה טחון, מלווה בסיכון מופחת להיארעות תסמונת מעי רגיז (Irritable Bowel Syndrome), עם קשר מנה-תגובה משמעותי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Epidemiology.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר הפרוספקטיבי בין צריכת קפה ותה ובין היארעות תסמונת מעי רגיז בטווח הארוך.

מדגם המחקר כלל חולים ללא אבחנה קודמת של תסמונת מעי רגיז, מחלת צליאק, מחלת מעי דלקתית, או מחלה ממארת, אשר נכללו במאגר UK Biobank. שאלונים המבוססים על מסך-מגע שימשו להערכת צריכת קפה ותה, עם ארבע קטגוריות לכל צריכה (0, 0.5-1, 2-3 ו-4 כוסות ביום ומעלה).

התוצא העיקרי היה היארעות תסמונת מעי רגיז.

מדגם המחקר כלל 425,387 משתתפים, מהם 83,955 (19.7%) ו-186,887 (43.9%) צרכו לפחות 4 כוסות קפה ותה בכל יום, בהתאמה.

לאורך חציון מעקב של 12.4 שנים, תסמונת מעי רגיז תועדה ב-7,736 משתתפים. בהשוואה לאלו שלא שתו כלל קפה, החוקרים זיהו סיכון מופחת לתסמונת מעי רגיז עם צריכת 0.5-1 כוסות/יום (יחס סיכון של 0.93, רווח בר-סמך 95% של 0.87-0.99), 2-3 כוסות/יום (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.85-0.97) או 4 כוסות קפה ביום ומעלה (יחס סיכון של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.88).

החוקרים מדווחים על סיכון מופחת לתסמונת מעי רגיז באלו שצרכו קפה אינסטנט (יחס סיכון של 0.83, רווח בר-סמך 95% של 0.78-0.88) או קפה טחון (יחס סיכון של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.88), בהשוואה לאלו שלא שתו כלל קפה.

באשר לצריכת תה, החוקרים זיהו השפעה מגנה רק בקרב אלו ששתו 0.5-1 כוסות תה ביום (יחס סיכון של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.80-0.95), אך לא זוהה קשר דומה בהערכת הקשר עם צריכת 2-3 כוסות או 4 כוסות תה ומעלה בכל יום, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל תה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי צריכה רבה יותר של קפה, בפרט קפה אינסטנט וקפה טחון, מלווה בסיכון מופחת להיארעות תסמונת מעי רגיז, עם קשר מנה-תגובה משמעותי. צריכת תה מתונה, בהיקף של 0.5-1 כוסות תה ביום, לווה גם כן בסיכון מופחת לתסמונת מעי רגיז.

Int J Epidemiol, Mar 7, 2023

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

מקור: Diabetes Care
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|18/11/2025

במאמר מדווחים פרופ’ גלעד טוויג ושותפיו מהמרכז הרפואי בשיבא על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תחלואה אוטואימונית מאוחרת בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 1 בבגרות בשני המינים, בפרט באלו עם מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס ומחלת צליאק

מעכב JAK מול אנטגוניסט TNF; איזה בטוח יותר עבור מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון?

מעכב JAK מול אנטגוניסט TNF; איזה בטוח יותר עבור מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון?

מקור: JAMA Network Open
פרופ' שחף שיבר
פרופ' שחף שיבר
אין תגובות|16/09/2025

מטא־אנליזה הראתה כי אין הבדל מובהק בין שימוש במעכבי JAK לבין שימוש באנטגוניסטים של TNF מבחינת הסיכון לזיהומים חמורים או לממאירויות בקרב מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון (IMIDs)

דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/07/2024

דימום ממערכת העיכול התחתונה, המוגדר כהמטוֹכזיה, מהווה חמישית מכלל המקרים של דימום במערכת העיכול בקרב חולים הזקוקים לאשפוז בבית חולים. מאמר סקירה זה הוא סיכום של ההנחיות הקליניות של JAMA שפורסמו באפריל 2024.
מתוך הגליון הראשון של מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן