ממתיקים מלאכותיים עלולים להעלות את הסיכון לסרטן (PLoS Mediine)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב- PLoS Mediineהראה כי אנשים שצרכו יותר ממתיקים מלאכותיים – במיוחד אספרטיים ואשלגן אצסולפאם (אצסולפאם-K) – היו בסיכון גבוה ב-13% לסרטן כולל במשך 8 שנים מאשר אלו שלא צרכו ממתיקים אלו. צריכה גבוהה יותר של אספרטיים הייתה קשורה לסיכון מוגבר של 22% לסרטן כללי ולסיכון מוגבר של 15% לסרטן הקשור להשמנה בהשוואה לאי צריכת הממתיקים הללו. המחקר החל בשנת 2009 כדי לחקור קשרים בין תזונה ובריאות באוכלוסייה הצרפתית. משתתפים בני 18 ומעלה עם גישה לאינטרנט נרשמו ודיווחו על היסטוריה רפואית ונתונים סוציו-דמוגרפיים, דיאטה, אורח חיים ובריאות. הקבוצה הנוכחית כללה 102,865 מבוגרים שנרשמו בשנים 2009-2021. צריכת ממתיקים מלאכותיים נקבעה מרשומות תזונתיות חוזרות שכללו שמות מותגים של מזון מעובד. בעת ההרשמה, המשתתפים היו בגיל ממוצע של 42 שנים ו-79% היו נשים. היה להם BMI ממוצע של 24 ק”גמ”ר. רוב המשתתפים לא צרכו ממתיקים מלאכותיים (63%); אלו שכן צרכו, סווגו כצרכנים קטנים יותר (18.5%) או צרכנים גדולים יותר (18.5%). אספרטיים היה הממתיק המלאכותי הנפוץ ביותר (58%), ואחריו acesulfame-K (29%) וסוכרלוז (10%), ואלו היו בעיקר במשקאות קלים (53%), ממתיקים בשקיות (29%), ויוגורט/גבינת קוטג’ (8%). במהלך מעקב חציוני של 7.7 שנים, 3358 מקרי סרטן (982 סרטן שד, 403 ערמונית ו-2023 סוגי סרטן הקשורים להשמנה) אובחנו במשתתפים שהיו בגיל ממוצע 60.

לצרכנים של ממתיקים מלאכותיים היה סיכון גבוה יותר לסרטן כללי (HR 1.13; 95% CI 1.03-1.25; P=.002), זאת לאחר התאמה לגיל, מין, השכלה, פעילות גופנית, עישון, BMI, גובה, עלייה במשקל במהלך המעקב, סוכרת, היסטוריה משפחתית של סרטן, מספר תיעודים תזונתיים, צריכת קלוריות בסיסית וצריכת אלכוהול, נתרן, חומצות שומן רוויות, סיבים, סוכר, פירות וירקות, מזונות מדגנים מלאים ומוצרי חלב. למשתתפים שהיו צרכנים גבוהים יותר של אספרטיים היה סיכון מוגבר לסרטן כללי (HR 1.15; 95% CI, 1.03 – 1.28; P = .002), וכך גם צרכנים גבוהים יותר של acesulfame-K (HR 1.13; 95% CI, 1.01 – 1.26; P = .007). לצרכנים גדולים יותר של אספרטיים היה סיכון גבוה יותר לסרטן שד (HR 1.22; 95% CI, 1.01-1.48; P=.036) וסרטן הקשור להשמנה (HR 1.15; 95% CI, 1.01-1.32; P=. 026). לצרכנים גדולים יותר של סך ממתיקים מלאכותיים היה סיכון גבוה יותר לסרטן הקשור להשמנה (HR 1.13; 95% CI, 1.00-1.28; P = .036).

לכתבה ב-Medscape

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

Nipocalimab במחלה המוליטית חמורה מוקדמת של העובר והילוד (NEJM)

Nipocalimab במחלה המוליטית חמורה מוקדמת של העובר והילוד (NEJM)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|14/08/2024

ממחקר שפורסם ב-New England Journal of Medicine עולות תוצאות התומכות ביעילות הטיפול ב-Nipocalimab בהריונות בסיכון גבוה למחלה המוליטית חמורה של העובר והילוד (HDFN). ד”ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן