שילוב נטילת ויטמין D, אומגה 3 ותוכנית אימונים מפחית סיכון לסרטן (frontiers in Aging)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב- frontiers in Agingהראה כי שילוב של ויטמין D במינון גבוה, חומצות שומן אומגה 3 ותוכנית אימונים פשוטה בבית הוכח כמפחית את הסיכון לסרטן ב-61% בבריאים מעל גיל 70. כך על פי אנליזה על מחקר DO-HEALTH, שעקב אחר יותר מ-2000 קשישים במשך 3 שנים.

הסיכון לפתח סרטן עולה עם עליית הגיל. מלבד אמצעי זהירות כלליים כמו הגנה מפני השמש והימנעות מעישון, יש מעט מאוד דרכים מוכחות למניעת מחלות סרטניות אחרות. ויטמין D, חומצות שומן אומגה 3 ופעילות גופנית נתפסים כולם כמועמדים מבטיחים למניעת סרטן. הוצע כי ויטמין D מעכב את הצמיחה של תאים סרטניים וכי חומצות שומן מסוג אומגה 3 מאטות את היווצרות המוטציות בתאים בריאים העלולים להתמיר לתאים סרטניים. פעילות גופנית עשויה לשפר את תפקוד מערכת החיסון ולהפחית דלקת, מה שעשוי גם לסייע במניעת סרטן.

המטרה המקורית של המחקר הייתה לחקור האם המדדים הנבדקים השפיעו על לחץ הדם, הביצועים הגופניים, הקוגניציה, השברים והזיהומים אצל קשישים. במחקר, 2157 נבדקים היו במעקב במשך שלוש שנים. הם היו בני 70 לפחות בתחילת המחקר, לא היו להם מחלות נלוות חמורות, הם היו ניידים וללא תחלואה פסיכיאטרית. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשמונה הקבוצות הבאות כדי לבדוק את היתרונות האישיים והמשולבים של שלושת המדדים: קבוצה 1 כללה מטופלים שנטלו 2000 IU ויטמין D3 ליום, 1 גרם חומצות שומן אומגה 3 ליום וביצעה תוכנית אימוני כוח פשוטה בבית, קבוצה 2 נטלה ויטמין D3 בתוספת חומצות שומן אומגה 3, קבוצה 3 נטלה ויטמין D3 פלוס תוכנית אימונים, שאר הקבוצות כללו שילובים של הטיפולים, וקבוצה 8 כללה טיפול בפלסבו.

119 מקרים של מחלה סרטנית דווחו באוכלוסיית המחקר במשך 3 שנים. צוות המחקר דיווח שכל אחד משלושת האמצעים בפני עצמם הפחית מעט את הסיכון לסרטן, אך ההשפעה של שלושת המדדים הייתה מובהקת סטטיסטית רק בשילובם. בקבוצת מחקר 1, שקיבלה ויטמין D וחומצות שומן אומגה 3 וגם השלימה את תוכנית האימונים, הסיכון לסרטן היה נמוך ב-61% בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-frontiers in Aging

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

עומסי חום ותמותת קשישים בבתי אבות – האם דירוגי האיכות מנבאים סיכון?

עומסי חום ותמותת קשישים בבתי אבות – האם דירוגי האיכות מנבאים סיכון?

מקור: Age & Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|11/05/2026

מחקר חדש שפורסם ב־Age and Ageing בחן את השפעת עומסי החום על תמותת דיירי בתי אבות באנגליה ואת האפשרות להשתמש בדירוגי ה־Care Quality Commission (CQC) ככלי לזיהוי מוסדות המצויים בסיכון מוגבר לנזקי חום

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן