תוספי ויטמין D2 עשויים להאט התקדמות סוכרת מסוג 1 בילדים (Journal of Endocrine Society)

תוסף של ויטמין D2 עשוי לשפר רגישות לאינסולין ולהאט את העלייה בהמוגלובין מסוכרר בילדים ומתבגרים עם הופעה חדשה של סוכרת מסוג 1, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the Endocrine Society.

החוקרים מארצות הברית השלימו מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, להשוואת ההשפעות של Ergocalciferol לעומת פלסבו בילדים ומתבגרים עם הופעה חדשה של סוכרת מסוג 1. משתתפים בגילאי 10 עד 21 שנים עם אבחנה של סוכרת מסוג 1 בשלושת החודשים האחרונים הוזמנו להשתתף במחקר. לאחר שלב הרצה שכלל משטר אינסולין טיפול ליעד למשך 1-2 חודשים, 36 משתתפים חולקו באקראי לזרוע התערבות שקיבלה 50,000 יחידות בינלאומיות של Ergocalciferol פעם בשבוע למשך חודשיים ולאחר מכן אחת לשבועיים למשך 10 חודשים, או לקבלת פלסבו.

ביקורי מעקב נערכו לאחר 3, 6, 9 ו-12 חודשים. הביקורים נערכו בשעות הבוקר, לאחר צום לילה והחוקרים אספו מדדים אנתרופומטריים, ריכוז המוגלובין מסוכרר, רמות ציטוקינים פרו-דלקתיים ואנטי-דלקתיים ונתוני רמות סוכר בדם.

בזרוע ההתערבות תועדו ריכוזי 25-Hydroxyvitamin D גבוהים יותר לאחר 6 חודשים ולאחר 9 חודשים, בהשוואה לזרוע הפלסבו. לא תועדו הבדלים בין הקבוצות במדדי לחץ דם, ממוצע סטיות תקן של מדד מסת הגוף, היקף מותניים, ריכוז C-Peptide ורמות C-peptide לאחר גירוי.

בשתי הקבוצות תועדה עליה בריכוז המוגלובין מסוכרר במהלך המחקר. בזרוע ההתערבות נרשמה עליה של 0.14% כל שלושה חודשים, עליה קטנה יותר מזו שתועדה בזרוע הפלסבו, בה תועדה עליה של 0.46% (P=0.04). ריכוז המוגלובין מסוכרר מתוקן לאינסולין היה גבוה יותר בזרוע הטיפול לאחר 3 חודשים, לעומת פ]לסבו (P=0.05). בזרוע הטיפול ב-Ergocalciferol תועדה עליה בריכוז המוגלובין מסוכרר מתוקן לאינסולין של 0.3% כל שלושה חודשים, בהשוואה לעליה של 0.77% בזרוע הפלסבו. לאחר 12 חודשים, רמות TNF-Alpha בדם היו נמוכות יותר בזרוע ההתערבות לעומת זרוע הפלסבו (1.12 פיקוגרם/מ”ל לעומת 1.32 פיקוגרם/מ”ל, P=0.03).

ממצאי המחקר מעלים את האפשרות כי Ergocalciferol עשוי להאט את העליה בדרישה לאינסולין ע”י שיפור הרגישות לאינסולין בצעירים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 1. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לכמת את השפעות ויטמין D על רגישות לאינסולין בצעירים עם סוכרת מסוג 1.

Journal of Endocrine Society, 2022

לידיעה ב-Healio

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

השפעת אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) על תוצאים כלייתיים: מטא־אנליזה ברמת המטופל

השפעת אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) על תוצאים כלייתיים: מטא־אנליזה ברמת המטופל

מקור: Lancet Diabetes and Endocrinology
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|28/12/2025

החוקרים מדווחים כי אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) הפחית באופן מובהק את הסיכון לפגיעה כלייתית אקוטית, להחמרת CKD ולאי־ספיקת כליות סופנית – ללא תלות ברקע הסוכרתי, נוכחות אי־ספיקת לב, דרגת האלבומינוריה או בשיעור הירידה הראשונית ב־eGFR

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן