השפעות תוספי ויטמין D על רגישות לאינסולין והפרשת ההורמון בחולים עם טרום-סוכרת (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תוספי ויטמין D למשך 24 חודשים לא הובילו לשיפור תפקוד תאי ביתא בלבלב בכלל החולים עם טרום-סוכרת, אך תועדה תועלת למתן תוספים אלו בקרב חולים עם רמות ויטמין D נמוכות מאוד בתחילת הדרך.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של תוספי ויטמין D3 על רגישות לאינסולין ותפקוד תאי ביתא. הם השלימו ניתוח משני של מחקר D2d (Vitamin D and type 2 Diabetes), כאשר מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת יתר בסיכון גבוה לסוכרת מסוג 2 חולקו באקראי לקבלת ויטמין D3 במינון 4000 יחידות בינלאומיות או פלסבו תואם שניתן כל יום למשך 24 חודשים.

מדד Disposition Index (DI) שימש כסמן להערכת תפקוד תאי ביתא וחושב על-סמך בדיקת HOMA%Scpep (Homeostatic Model Assessment ) ותגובת C-Peptide במהלך 30 הדקות של מבחן העמסת 75 גרם סוכר.

הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 60.5 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 31.9 ק”ג למטר בריבוע. ריכוז ויטמין D הממוצע בדם עלה מ-27.9 ננוגרם/מ”ל בתחילת המחקר ל-54.9 ננוגרם/מ”ל לאחר שנתיים בזרוע ההתערבות ונותר ללא שינוי בזרוע הפלסבו.

מדד DI ההתחלתי ניבא היארעות סוכרת ללא תלות בהתערבות. בכלל המדגם, לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשינויים שחלו במדדי DI, HOMA%Scpep או C-Peptide.

בקרב משתתפים עם ריכוז ויטמין D התחלתי נמוך מ-12 ננוגרם/מ”ל, מתן תוספי ויטמין D לווה בשיפור תפקוד תאי ביתא בלבלב, כאשר ההבדל הממוצע במדד DI בין זרוע ההתערבות וזרוע הפלסבו עמד על 8.5% (רווח בר-סמך 95% של 0.2-16.8).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן תוספי ויטמין D למשך 24 חודשים לא הוביל לשיפור תפקוד תאי ביתא בלבלב כאשר ניתן לכלל החולים עם טרום-סוכרת, אך באלו עם ערכים התחלתיים נמוכים מאוד של ויטמין D נרשמה תועלת לצעד זה.

J Clin Endocrinol Metab. Sep 2, 2021

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

השפעת אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) על תוצאים כלייתיים: מטא־אנליזה ברמת המטופל

השפעת אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) על תוצאים כלייתיים: מטא־אנליזה ברמת המטופל

מקור: Lancet Diabetes and Endocrinology
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|28/12/2025

החוקרים מדווחים כי אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) הפחית באופן מובהק את הסיכון לפגיעה כלייתית אקוטית, להחמרת CKD ולאי־ספיקת כליות סופנית – ללא תלות ברקע הסוכרתי, נוכחות אי־ספיקת לב, דרגת האלבומינוריה או בשיעור הירידה הראשונית ב־eGFR

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן