Dermatitis

השמנה אמהית והסיכון למוות פתאומי ובלתי צפוי בילודים (JAMA PEDIATRICS)

מחקר שפורסם לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS בחן האם יש קשר בין השמנה אמהית לבין סיכון מוגבר למוות לא צפוי של ילודים. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר, ומוסיף מהערותיו.

ישנם מספר גורמי סיכון מוכרים למוות פתאומי ובלתי צפוי של ילודים [sudden unexpected infant death (SUID)], בינהם תנוחת שינת הילודים (בעיקר שינה על הבטן), הנחת חפצים במיטת הפעוט, עישון אמהי במהלך ו/או אחרי הלידה ועוד. השמנה אמהית (maternal obesity) נקשרה למספר סיבוכי לידה ותוצאות לידה שליליות, בינהם מומים מולדים, מאקרוזומיה (משקל ילוד גבוה משמעותית מהממוצע) ועוד. עד היום לא היה ידוע על קשר בין השמנה אמהית ומוות בלתי צפוי של של ילודים.

מטרת המחקר שפורסם לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS הייתה לבדוק האם יש קשר בין השמנה אמהית לבין סיכון מוגבר למוות לא צפוי של ילודים. במחקר כלל ארצי שנערך על ידי ה-CDC ומשרד הבריאות האמריקאי בין השנים 2015 ל-2019, וכלל את כלל הלידות בארה”ב בתקופה זו (כ-19 מליון לידות) אובחנו 16545 מקרי מוות לא צפויים בילודים. המחקר השווה בין הסיכון למוות ילודים לא צפוי באמהות עם BMI תקין (BMI בערכים של 25-30) לסיכון באמהות בהם ערכי ה-BMI  עונים על הגדרות השמנה בדרגות השונות, ומצא שילודים לאמהות עם ערכי BMI בין 30-34.9 (השמנה מדרגה 1) הסיכון למוות לא צפוי עלה ב-10% לעומת ילודים לאמהות במשקל תקין. בילודים לאמהות עם ערכי BMI בין 35-39.9 (השמנה מדרגה 2) הסיכון למוות לא צפוי עלה ב-20%, ובילודים לאמהות עם ערכי BMI >40 (השמנה מדרגה 3) הסיכון למוות לא צפוי עלה ב-39%. באופן כללי, 5.4% ממקרי המוות הלא צפויים בילודים קושרו להשמנה אמהית.

המחקר הראה קשר בין השמנה אמהית למוות לא צפוי בילודים, שהוא קשר מונוטוני ותלוי מינון (Dose-Dependent), משמע שככל שה-BMI האמהי גבוה יותר, כך עולה הסיכוי למוות לא צפוי בילודים. תוצאות המחקר מצביעות על כך שבין גורמי הסיכון המרובים למוות לא צפוי בילודים, יש לכלול גם ילודים לאמהות עם ערכי BMI מעל 30.

הערת העורך

שכיחות המשקל העודף והשמנת היתר גואה וקשר זה, שהודגם במחקר הנוכחי, בין השמנת יתר אמהית לאירוע הדרמטי של מוות לא צפוי בילודים, עשוי להפוך משמעותי יותר בעתיד. הטיפול הטוב ביותר הינו מניעה ראשונית, ובריאות הילדים מתחילה בבריאות הוריהם.

למאמר ב-JAMA PEDIATRICS

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה