האם דיאטת DASH מפחיתה את הסיכון לדיכאון? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN)

במהלך הכנס השנתי מטעם ה-AAN (American Academy of Neurology) הציגו חוקרים תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי באלו שהקפידו על דיאטת DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), אשר הוכחה בעבר כמפחיתת יתר לחץ דם וסיכון לאירוע מוחי, תועדה ירידה של 11% בסיכון להתפתחות דיכאון, בהשוואה לאלו עם ההיענות הכי נמוכה לדיאטה זו.

הסקירה כללה 964 משתתפים בפרויקט MAP (Memory and Aging Project), מדגם משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה, המצויים במעקב כל שנה והשלימו הערכת התפתחות מחלת אלצהיימר. בנוסף להערכות קוגניטיביות סדירות, המשתתפים השלימו בדיקות סקר לדיכאון באמצעות מדד Center for Epidemiology Studies-Depression Scale. עוד השלימו המשתתפים שאלוני תזונה ונשאלו אודות תדירות וכמות צריכת מוצרי מזון שונים בשנה האחרונה.

החוקרים סיווגו את המשתתפים לשלישונים על-בסיס מדדי התזונה. לדוגמא, אלו בשליש העליון היו משתתפים שזכו לניקוד של 8, 9 או 10 נקודות בדיאטת DASH, כאשר אלו עם ניקוד של 1-3 נקודות היו בשליש התחתון, המעיד על דפוס אופייני יותר לדיאטה מערבית.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 81.32 שנים, אוכלוסיה בסיכון גבוה לדיכאון. המשתתפים היו במעקב ממוצע לאורך 6.53 שנים. החוקרים תיקננו לגורמים העשויים להשפיע על דיכאון, כולל גיל, רמת השכלה, מין, צריכה קלורית ותפקוד קוגניטיבי.

מהנתונים עלה כי בקרב אלו עם ההיענות הגבוהה ביותר לדיאטת DASH תועד סיכוי נמוך יותר לדיכאון. באלו בשלישים השני והשלישי של דיאטת DASH תועדו שיעורי דיכאון נמוכים יותר לאורך הזמן, בהשוואה לאלו בשליש העליון. מנגד, באלו עם דפוס תזונה מערבי יותר זוהה קשר חיובי עם דיכאון לאורך הזמן.

החוקרים בחנו גם דיאטה ים-תיכונית, השמה דגש על דגים, פירות וירקות, כאשר שמן זית מהווה את המקור העיקרי לשומן. הם גם בחנו את דיאטת MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay), סוג של הכלאה של שתי דיאטות אלו. אך דיאטת MIND שמה גם דגש על מזונות בריאים למוח, דוגמת ירקות עם עלים ירוקים, אוכמניות עתירות נוגדי-חמצון ושמן זית.

מהנתונים עלה כי אין קשר מובהק סטטיסטית בין דיכאון ובין דיאטה ים-תיכונית או דיאטת MIND. לא ברור מדוע דפוסי תזונה בריאים אלו לא השפיעו משמעותית על דיכאון, אך מחקר גדול יותר עשוי לזהות השפעה על מצב הרוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי לדיאטת DASH תתכן תועלת כפולה להגנה מפני מחלות לב וכלי דם וכן שיפור מצב הרוח.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

כיצד לדבר עם מטופלים על התחלת טיפול בנוגדי דיכאון? (The Pharmaceutical Journal, CME)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|06/10/2024

כיצד לדבר עם מטופלים על התחלת טיפול בנוגדי דיכאון? כתבה שפורסמה בעת האחרונה ב- The Pharmaceutical Journal ניסתה לסייע לרוקחים ורוקחות בהתמודדות עם שאלה זו. האזינו כעת למגזין המשולב של הג’ורנאל מס’ 4, תחום רוקחות

תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/08/2024

מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב מס’ 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

זמן מסך ושכיחות דכאון בקרב בני נוער (JAMA Pediatrics)

זמן מסך ושכיחות דכאון בקרב בני נוער (JAMA Pediatrics)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|06/03/2024

מחקרים מראים שעליה בזמן החשיפה למסכים (Screen Time) עשויה להביא לעליה בתסמיני דכאון. עם זאת, הקשר בין כל אחד מסוגי החשיפה השונים (נייד, טלוויזיה, מחשב ו/או וידאו) לבין דכאון אינו ברור דיו. כמו כן, טרם נחקרה ההשפעה המצטברת של החשיפה לאורך זמן. בשני פערים אלו עסק מחקרם של בוארס וקבוצתו, אשר פורסם ב-JAMA. ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

בריאות המערכת הקרדיווסקולרית של האם לאחר לידה (JAMA, CME)

בריאות המערכת הקרדיווסקולרית של האם לאחר לידה (JAMA, CME)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|29/02/2024

שיעורי תמותת האימהות בארה”ב זינקו והגיעו ל-1205 מקרי מוות בשנת 2021, נתון המצריך מענה דחוף וממוקד. הפערים בין קבוצות אתניות מדגישים את הצורך לטפל בבעיה זו בהקדם. כ-80% ממקרי המוות של יולדות אלה ניתנים למניעה, כאשר חלק משמעותי מהם מתרחש בתקופה שלאחר הלידה, דבר ההופך תקופה זו לתקופה חשובה ומרכזית לניטור ולשיפור בריאות האם. מאמר זה, שפורסם ב-JAMA, מתעמק באופן מקיף בהערכה של בריאות הלב וכלי הדם (CVH), ובמכשולים המערכתיים שקיימים בטיפול באישה בתקופה שלאחר הלידה.

אבחון וניהול מחלות של אבי העורקים (מתוך ה-JAMA)

אבחון וניהול מחלות של אבי העורקים (מתוך ה-JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|15/02/2024

שיעור התמותה בקרב מטופלים עם דיסקציה מסוג A של אבי העורקים, כלומר דיסקציה בשורש אבי העורקים ובאבי העורקים העולה, עומד על כ-57% אם לא עוברים ניתוח חירום ועד 25% בחולים שעוברים ניתוח חירום.
במאמר זה מובאת סקירה של הנחיות הקולג’ האמריקני לקרדיולוגיה ואיגוד הלב האמריקני המתייחסות לדיסקציה של אבי העורקים החזי והבטני, למחלות גנטיות של אבי העורקים, למחלת כלי דם פריפריים, לבעיות הקשורות למסתם אאורטלי דו צניפי ולתסמונת טרנר. ההמלצות, שפורסמו ב-JAMA, נוגעות למפרצות המערבות את שורש אבי העורקים ו/או אבי העורקים העולה.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן