קפה – אמצעי למניעת דיכאון? (Arch Intern Med)

ממחקר חדש שכלל למעלה מ-50,000 נשים מבוגרות, עולה כי עם הגדלת צריכת קפה חלה ירידה בסיכון לדיכאון. החוקרים מדווחים כי בהשוואה לאלו ששתו עד כוס קפה אחת בשבוע, בקרב אלו ששתו 2-3 כוסות נרשמה ירידה של 15% בסיכון לדיכאון, ובאלו ששתו 4 כוסות קפה ומעלה נרשמה ירידה של 20% בסיכון לדיכאון. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת 26 בספטמבר של כתב העת Archives of Internal Medicine.

לדברי החוקרים, למרות שמחקרים פרוספקטיביים מעטים בחנו את הקשר בין צריכת קפה ובין דיכאון, מספר מחקרי עוקבה הדגימו קשר שלילי משמעותי בין צריכת קפה ואובדנות. עם זאת, מחקר מפינלנד משנת 2000 מצא כי למרות ירידה פרוגרסיבית בסיכון לאובדנות עם צריכת עד 7 כוסות קפה ביום, הסיכון החל לעלות עם צריכת למעלה משמונה כוסות קפה ביום.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתונים אודות כ-50,000 נשים שלקחו חלק במחקר US Nurses’ Health Study, שהחל בשנת 1976 עם 121,000 נשים בגילאי 30-55 שנים. החוקרים התמקדו בנשים ללא תסמיני דיכאון בשנת 1996 והיו במעקב עד יוני 2006.

בנוסף להערכת צריכת קפה נטול-קפאין וקפה עם קפאין, הנשים סיפקו מידע אודות צריכת תה, משקאות קלים עם ובלי קפאין ושוקולד. היארעות דיכאון הוגדרה על-בסיס דיווח עצמי של אבחנת דיכאון ע”י רופא ונטילת נוגדי-דיכאון.

במהלך עשר שנות המעקב זוהו 2607 מקרים חדשים של דיכאון. החוקרים כותבים כי תועד קשר מנה-תגובה, הפוך, מתוקן לגיל, בין צריכת קפה עם קפאין ובין הסיכון לדיכאון (p=0.03). תקנונים נוספים לא השפיעו על התוצאות.

בקרב נשים שצרכו 2-3 כוסות קפה המכיל קפאין בכל יום תועד סיכון יחסי של 0.85 לדיכאון, ובאלו ששתו 4 כוסות ומעלה הסיכון היחסי עמד על 0.80 (p<0.001), בהשוואה לאלו ששתו עד כוס קפה אחת בשבוע.

בנוסף, בקרב משתתפות בחמש הקטגוריות העליונות לצריכת קפאין (550 מ”ג ביום ומעלה), הסיכון היחסי עמד על 0.80 (p=0.02), בהשוואה לנשים בקטגוריה הנמוכה ביותר (עד 100 מ”ג ליום).

מאחר שרק 0.52% מהנשים שתו בכל יום 6 כוסות קפה המכיל קפאין, או יותר, לא ניתן היה להעריך את ההשפעה של צריכת קפה בכמות גדולה.

לא נמצא קשר מובהק בין צריכת קפה נטול קפאין, תה המכיל קפאין, משקאות קלים ממותקים ושוקולד, ובין הסיכון לדיכאון.

החוקרים מציינים כי מאחר ומדובר במחקר תצפיתי, לא ניתן לקבוע קשר סיבתי, אלא רק אפשרות לקשר בין דיכאון ובין צריכת קפה. בשורה התחתונה, ממחקר העוקבה הפרוספקטיבי הגדול הנ”ל עולה כי הסיכון לדיכאון בנשים מבוגרות ירד באופן תלוי מינון עם הגדלת צריכת קפה המכיל קפאין.

Arch Intern Med. 2011;171:1571-1578

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

כיצד לדבר עם מטופלים על התחלת טיפול בנוגדי דיכאון? (The Pharmaceutical Journal, CME)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|06/10/2024

כיצד לדבר עם מטופלים על התחלת טיפול בנוגדי דיכאון? כתבה שפורסמה בעת האחרונה ב- The Pharmaceutical Journal ניסתה לסייע לרוקחים ורוקחות בהתמודדות עם שאלה זו. האזינו כעת למגזין המשולב של הג’ורנאל מס’ 4, תחום רוקחות

תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/08/2024

מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב מס’ 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

זמן מסך ושכיחות דכאון בקרב בני נוער (JAMA Pediatrics)

זמן מסך ושכיחות דכאון בקרב בני נוער (JAMA Pediatrics)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|06/03/2024

מחקרים מראים שעליה בזמן החשיפה למסכים (Screen Time) עשויה להביא לעליה בתסמיני דכאון. עם זאת, הקשר בין כל אחד מסוגי החשיפה השונים (נייד, טלוויזיה, מחשב ו/או וידאו) לבין דכאון אינו ברור דיו. כמו כן, טרם נחקרה ההשפעה המצטברת של החשיפה לאורך זמן. בשני פערים אלו עסק מחקרם של בוארס וקבוצתו, אשר פורסם ב-JAMA. ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

בריאות המערכת הקרדיווסקולרית של האם לאחר לידה (JAMA, CME)

בריאות המערכת הקרדיווסקולרית של האם לאחר לידה (JAMA, CME)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|29/02/2024

שיעורי תמותת האימהות בארה”ב זינקו והגיעו ל-1205 מקרי מוות בשנת 2021, נתון המצריך מענה דחוף וממוקד. הפערים בין קבוצות אתניות מדגישים את הצורך לטפל בבעיה זו בהקדם. כ-80% ממקרי המוות של יולדות אלה ניתנים למניעה, כאשר חלק משמעותי מהם מתרחש בתקופה שלאחר הלידה, דבר ההופך תקופה זו לתקופה חשובה ומרכזית לניטור ולשיפור בריאות האם. מאמר זה, שפורסם ב-JAMA, מתעמק באופן מקיף בהערכה של בריאות הלב וכלי הדם (CVH), ובמכשולים המערכתיים שקיימים בטיפול באישה בתקופה שלאחר הלידה.

אבחון וניהול מחלות של אבי העורקים (מתוך ה-JAMA)

אבחון וניהול מחלות של אבי העורקים (מתוך ה-JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|15/02/2024

שיעור התמותה בקרב מטופלים עם דיסקציה מסוג A של אבי העורקים, כלומר דיסקציה בשורש אבי העורקים ובאבי העורקים העולה, עומד על כ-57% אם לא עוברים ניתוח חירום ועד 25% בחולים שעוברים ניתוח חירום.
במאמר זה מובאת סקירה של הנחיות הקולג’ האמריקני לקרדיולוגיה ואיגוד הלב האמריקני המתייחסות לדיסקציה של אבי העורקים החזי והבטני, למחלות גנטיות של אבי העורקים, למחלת כלי דם פריפריים, לבעיות הקשורות למסתם אאורטלי דו צניפי ולתסמונת טרנר. ההמלצות, שפורסמו ב-JAMA, נוגעות למפרצות המערבות את שורש אבי העורקים ו/או אבי העורקים העולה.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן