האם חומצה פולית מפחיתה את הסיכון לשבץ? (Stroke)

מתוצאות סקירה חדשה של למעלה מ-39,000 משתתפים עולה כי מתן תוספי חומצה פולית להפחתת רמות הומוציסטאין אינה מונעת אירועי שבץ.

לדברי החוקרים, אין די עדויות המצדיקות מתן תוספי חומצה פולית במטרה להפחית את הסיכון לשבץ.

החוקרים זיהו 13 מחקרים קליניים להערכת חומצה פולית ושבץ. המשתתפים בכל המחקרים אובחנו עם מחלות שונות, דוגמת מחלת לב וכליות, וכן עם שבץ.

סה”כ תועדו 784 מקרי שבץ בקרב 20,415 משתתפים שנטלו חומצה פולית, זאת בהשוואה ל-791 אירועי שבץ בקרב 18,590 משתתפים שלא נטלו את התוספים.

הסקירה שפורסמה ב-Stroke נותנת מענה לשאלה אם תוספי חומצה פולית מביאים לירידה מג’ורית בסיכון לשבץ. התשובה היא “לא”. עם זאת, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הקשר בין חומצה פולית ובין שבץ, בעיקר בגברים ובאלו בשלבים מוקדמים של מחלת לב. נתונים אודות קבוצות אלו מצביעים על תועלת אפשרית.

התועלת האפשרית שזוהתה הוגבלה למחקרים שנערכו במדינות בהן מוצרי המזון אינם מועשרים בחומצה פולית.  בארה”ב, ייתכן כי התועלת של תוספי חומצה פולית כבר הושגה בעקבות העשרת מוצרי מזון.

החוקרים מדווחים כי לאורך 13 מחקרים, תוספי חומצה פולית לוו במגמה לא-משמעותית של תועלת קלה (סיכון יחסי של 0.93,  p=0.16). בניתוח הנתונים זיהו החוקרים תועלת רבה יותר עם טיפול משולב בחומצה פולית וויטמין B6 ו-B12 (RR = 0.83,  p=0.02) ובמחקרים עם לפחות פי שניים גברים מנשים (RR = 0.84,  p=0.003).

Stroke 2010

לידיעה במדסקייפ


רוצים להביע את דעתכם? בואו להשתתף בדיון בפורום e-med.healthclub

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|13/05/2026

מחקר זה נועד לבחון אם נוכחות של כמה קריטריונים ממאירים במקביל משפרת את הדיוק בניבוי תוצאות נוירולוגיות גרועות ומפחיתה את חוסר הוודאות

השפעת אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) על מנגנוני אריתרופואיזיס וניוד ברזל בחולי אי־ספיקת לב

השפעת אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) על מנגנוני אריתרופואיזיס וניוד ברזל בחולי אי־ספיקת לב

מקור: Journal of the American College of Cardiology
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|24/11/2025

החוקרים מדווחים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם אי־ספיקת לב טיפול באמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) מפעיל באופן משמעותי את ציר האריתרופואזיס, מפחית דלקת ומוביליזציה של ברזל, משפר אנמיה ומסייע לתפקוד הלב אפילו בחולים עם חסר ברזל או עם תפקוד כלייתי ירוד

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן