דיאטה ים-תיכונית משפרת את פרופיל השומנים לאחר-ארוחה בחולי סוכרת (Diabetes Care)

ממחקר חדש שפורסם ב-Diabetes Care עולה כי דיאטה ים-תיכונית טבעונית מסייעת בצמצום האבנורמליות הביוכימית לאחר ארוחה בחולים עם סוכרת מסוג 2.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הוכיחו את התועלת של דיאטה ים-תיכונית המבוססת על קטניות, ירקות ופירות עשירים בסיבים, עם כמות מספקת של שמן זית על גורמי סיכון קרדיווסקולאריים, דוגמת ערכי סוכר בדם לאחר-ארוחה ורמות LDL בצום.

ממחקרם עולה כי דיאטה עשירה באופן מתון בפחמימות, עתירת סיבים תזונתיים עם ערך גליקמי נמוך, מפחיתה את רמות ליפופרוטאינים לאחר-ארוחה, בעיקר אלו שמקורם במעי.

החוקרים הגיעו למסקנה זו בעקבות מחקר אקראי שכלל 18 חולים. בכולם תועדו רמות תקינות של שומנים בדם בזמן צום, עם איזון משביע-רצון של ריכוז הסוכר בדם בעקבות שינוי תזונתי בלבד, או בשילוב עם Metformin.

המשתתפים חולקו לדיאטה טבעונית עשירה בפחמימות (52% מסך האנרגיה) וסיבים (28 גרם ל-1000 קילוקלוריות) עם ערך גליקמי נמוך (58%), או דיאטה דלה-יחסית בפחמימות (45%) ועתירת שומנים חד-בלתי-רוויים (23%). לאחר ארבעה שבועות תחת דיאטה אחת, כל חולה החליף לדיאטה המקבילה למשך ארבעה שבועות נוספים.

עם דיאטה טבעונית תועדה ירידה בריכוז הסוכר בדם לאחר-ארוחה, בתגובת אינסולין ובשונות הגליקמית, שהיו גדולים יותר משמעותית בהשוואה לתוצאות עם דיאטה דלת-פחמימות ועתירת שומנים חד-בלתי-רוויים.

כמו כן, השטח האינקרמנטלי מתחת לעקומה בריכוז טריגליצרידים לאחר-ארוחה היה קטן ב-31% בתום דיאטה טבעונית, בהשוואה לתוצאות לאחר דיאטה דלת-פחמימות, עתירת שומנים חד-בלתי-רוויים: 1.87 מ”מול לליטר לעומת 2.70 מ”מול לליטר לשש שעות.

דיאטה טבעונית הביאה לירידה מובהקת לאחר-ארוחה בשטח האינקרמנטלי מתחת לעקומה של ליפופרוטאינים עתירי-טריגליצרידים בתום תקופת דיאטה עתירת-סיבים. תועדה ירידה של 31% בערכי טריגליצרידים בכילומיקרונים. הירידה המקבילה בערכי כולסטרול עמדה על 46%. לאור זאת, החוקרים מאמינים כי ניתן לשקול דיאטה זו כאפשרות הטיפול הראשונה בחולים עם סוכרת מסוג 2.

Diabetes Care2009;32:2168-2173

לידיעה במדסקייפ


רוצים להביע את דעתכם? בואו להשתתף בדיון בפורום e-med.healthclub

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|13/05/2026

מחקר זה נועד לבחון אם נוכחות של כמה קריטריונים ממאירים במקביל משפרת את הדיוק בניבוי תוצאות נוירולוגיות גרועות ומפחיתה את חוסר הוודאות

השפעת אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) על מנגנוני אריתרופואיזיס וניוד ברזל בחולי אי־ספיקת לב

השפעת אמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) על מנגנוני אריתרופואיזיס וניוד ברזל בחולי אי־ספיקת לב

מקור: Journal of the American College of Cardiology
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|24/11/2025

החוקרים מדווחים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם אי־ספיקת לב טיפול באמפגליפלוזין (ג’ארדיאנס) מפעיל באופן משמעותי את ציר האריתרופואזיס, מפחית דלקת ומוביליזציה של ברזל, משפר אנמיה ומסייע לתפקוד הלב אפילו בחולים עם חסר ברזל או עם תפקוד כלייתי ירוד

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן