ויטמין E וסלניום לא הפחיתו הסיכון להתפתחות דמנציה (JAMA Neurology )

אכזבה נוספת לגישה המצדדת בנטילת אנטיאוקסידנטים כהתערבות למניעת דמנציה/אלצהייימר.

במחקר חדש המתפרסם ב-JAMA Neurology מוצגות תוצאות לפיהן לנטילת ויטמין E וסלניום ע”י גברים (בתחילת המחקר הם היו בגיל 68 בממוצע) לא היה אפקט על התדרדרות קוגנטיבית בהשוואה לפלצבו.

7,540 הגברים שהשתתפו במחקר (מהם כ-3,700 נשארו במעקב במסגרת מחקר עוקבה)  היו ללא היסטוריה של בעיות נוירולוגיות או קוגניטיביות. במהלך המחקר פיתחו 325 מהם דמנציה (כ4.4% מכל קבוצה).

במהלך המחקר התפרסמו תוצאות מחקר אחר שקשר בין ויטמין E לבין סיכון מוגבר ללקות בסרטן הערמונית, ובין סלניום לבין סיכון מוגבר לסוכרת, דבר שגרם לפרישה של חלק  מהמחקר . 

מכל מקום, החוקרים מסכמים כי לא היה הבדל בין נטילת אנטיאוקסידנטים אלה לפלצבו מבחינת הסיכון לדמנציה , ומסקנתם היא שאין מקום לצרוך תוספים אלה במטרה למנוע דמנציה.  

עם זאת, החוקרים מציינים שיש עדויות לכך שתזונה ים תיכונית העשירה בפירות, ירקות, קטניות, חיטה מלאה, בדגים ובשומנים לא רוויים עשויה לסייע במניעת התדרדרות קוגנטיבית, כמו גם פעילות גופנית .

JAMA Neurol. 2017 Mar 20

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מה חשוב ביותר לאנשים החיים עם דמנציה ולמטפלים בהם במהלך ביקור במחלקה לרפואה דחופה

מה חשוב ביותר לאנשים החיים עם דמנציה ולמטפלים בהם במהלך ביקור במחלקה לרפואה דחופה

מקור: Journal of the American Geriatrics Society
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|12/03/2026

אנשים החיים עם דמנציה הם אוכלוסייה משמעותית בקרב מבקרי מחלקות לרפואה דחופה (Emergency Department – ED), כאשר יותר ממחציתם פונים למיון לפחות פעם בשנה

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן