מחקר חדש מעלה ספק בנוגע ליתרונות חומצות שומן מסוג אומגה 3 (theheart)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

תוספי תזונה המכילים חומצות שומן אומגה 3 נצרכות באופן נרחב כבר שנים. היתרונות של תכשירים אלו נתפסו כמועילים למצבים קרדיווסקולריים, נוירולוגיים ופסיכולוגיים. לאחרונה פורסם ב-theheart.org מחקר שבחן את הפרסומים מדעיים הנוגעים לחומצות שומן אומגה 3 או דגים בפירוט רב.

במהלך השנים התפרסמו מספר רב של מחקרי אסוציאציות, אך ללא קשר סיבתי, שעודדו את ההנחה שלחומצות שומן אומגה 3 יש השפעות בריאותיות חיוביות על מצבים שונים, כגון: מחלות לב וכלי דם, היפרליפידמיה, סכרת סוג 2, מחלות ממאירות, ליקויים קוגניטיביים, מחלת אלצהיימר, דיכאון והפרעות חרדה, א?י ספיקת לב, הפרעות קשב וריכוז, דלקת מפרקים שגרונית, אסתמה, אפילפסיה, תסמונת קדם וסתית, מחלת כבד שומני לא אלכוהולי ועוד.

הדוגמאות למחקרים בהם חומצות שומן אומגה 3 לא הוכחה כיעילה הם רבים. מטה-אנליזה של השימוש בחומצות שומן אומגה 3 במחלות לב וכלי דם כללה 86 מחקרים עם למעלה מ-162,000 חולים. לדברי החוקרים, לא התלתה שום תועלת לתמותה כללית וקרדיווסקולרית, ולהפחתת אוטם שריר הלב ושבץ מוחי. מלבד מחקר זה, החוקרים מצאו שישה מחקרים על מחלת אלצהיימר ושלושה מחקרים על דמנציה עם אוכלוסיות חולים בין 600 ל-800. גם במחקרים אלו לא ניתן היה לזהות השפעה חיובית של חומצות שומן אומגה 3. אחר כך נבדקו עוד 31 מחקרים מבוקרי פלצבו של חומצות שומן אומגה 3 לטיפול או מניעה של הפרעת דיכאון וחרדה. למרות שכללו 50,000 חולים, גם מחקרים אלו לא הראו כל השפעה חיובית.

לחומצות שומן אומגה 3 יש גם השפעות שליליות. מחקר VITAL Rhythm סיפק לאחרונה ראיות לכך שבהתאם למינון, תכשירים עם חומצות שומן אומגה 3 עשויים להגביר את הסיכון לפרפור פרוזדורים. בשנתיים האחרונות, ארבעה מחקרים קליניים אקראיים סיפקו נתונים על הסיכון לפרפור פרוזדורים הקשור לחומצות שומן אומגה 3. הנתונים מארבעת המחקרים יחד מצביעים על סיכון פוטנציאלי תלוי מינון לפרפור פרוזדורים הקשור לחומצות שומן אומגה 3. במינון של 4.0 גרם ליום, יש עליית סיכון משמעותית ביותר, כמעט פי 2. עם מינון חציוני של 1.8 גרם ליום, עליית הסיכון (יחס סיכון 1.84) לא הגיעה למובהקות סטטיסטית. במינון סטנדרטי יומי של 840 מ”ג ליום, לא ניתן היה לקבוע עלייה בסיכון.

לכתבה ב-Medscape

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

עתיד הטיפול בדיסליפידמיה

עתיד הטיפול בדיסליפידמיה

מקור: NEJM
פרופ' מוטי רביד
פרופ' מוטי רביד

דיסליפידמיה, בעיקר  ריכוז גבוה של LDL  יחסית ל־HDL, היא הגורם הדומיננטי להתפתחות מואצת של טרשת עורקים. בארצות המפותחות אוטם בשריר הלב, אירועים מוחיים ומחלת עורקים היקפיים נותרו עדיין גורם התחלואה והתמותה העיקרי

ג’ורנאל קלאב פדיאטרי: רמות כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות והקשר בינו לאירועים קרדיווסקולרים (CME, JAMA)

ג’ורנאל קלאב פדיאטרי: רמות כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות והקשר בינו לאירועים קרדיווסקולרים (CME, JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/07/2024

מחקר שפורסם בעת האחרונה ב-JAMA ביקש לבחון האם טיפול ברמות גבוהות של כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות עשוי להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים בעתיד. מתוך הגליון הראשון של מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן