צריכה גבוהה של מזון שטוגן בשמן זית או חמניות אינה קשורה לסיכון מוגבר למחלת לב כלילית (BMJ)

מחקר תצפיתי מספרד שבחן את הקשר בין צריכה גבוהה של מזון מטוגן לסיכון למחלות לב מדווח כי לא נמצא למעשה קשר כזה.

החוקרים עקבו אחר מבוגרים בגילים 29-69 שהיו בתחילת המעקב ללא מחלת לב כלילית בין השנים 1992-96 עד 2004.  יעד המחקר המרכזי היה אירוע של מחלת לב כלילית ע”פ מכתבי שיחרור מבתי החולים, דיווחי אוכלוסיה על אוטם שריר הלב ותמותה.  

נמצא כי בתקופה חציונית של 11 שנים אירעו 606 מקרים של אירועי מחלת לב כלילית, ו-1135 מקרי תמותה מכל הסיבות. בהשוואה בין הרבעון התחתון של צריכת מזון מטוגן, ניתוח רב משתנים הראה כי הסיכון למחלת לב כלילית ברבעון השני היה 1.15 (אך ללא הבדל מובהק מהרבעון הראשון), ברבעון השלישי סיכון יחסי של 1.07 גם ללא מובהקות וברבעון הרביעי 1.08 ללא הבדל מובהק.

התוצאות לא היו שונות בין אלה שהשתמשו בשמן זית לטיגון ובאלו שהשתמשו בשמן חמניות. לא נמצא הבדל גם בין מזון מטוגן לתמותה מכל סיבה. הסיכון היחסי לתמותה בין הקבוצה שצרכה הכי הרבה מזון מטוגן להכי פחות היה 0.93 ולא היה הבדל מובהק בין הסיכון בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי בספרד, מדינה ים תיכונית שבה נעשה שימוש בטיגון באמצעות שמן זית או שמן חמניות, לא נמצא הבדל מובהק בסיכון למחלת לב כלילית או תמותה מכל סיבה בין צריכה מרובה או מועטה של מזון מטוגן.

BMJ. 2012 Jan 23;344:e363

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

חשיבותו של ליווי רוקחי במטופלים לאחר אוטם שריר הלב (J. Pharm. Pract)

חשיבותו של ליווי רוקחי במטופלים לאחר אוטם שריר הלב (J. Pharm. Pract)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|05/06/2024

ליווי וחינוך פרטני על ידי רוקחים עשוי לשפר את ההקפדה על נטילת והבנת התכלית בנטילת תרופות קרדיו-וסקולריות, כך עולה ממחקר שפורסם ב-Journal of Pharmacy Practice and Research. הביא לפרסום יהונתן ניסן בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן