Anaesthesiology other

האם משתמשים בקנאביס זקוקים למינונים גבוהים יותר של חומרי הרדמה בזמן ניתוח? (Anesthesiology)

בקרב משתמשים בקנאביס בגילאי 65 שנים ומעלה המופנים להרדמה כללית בשל ניתוח נדרשים מינונים גבוהים יותר של חומרי הרדמה בשיאוף, בהשוואה לאלו שאינם משתמשים בקנאביס, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Anesthesiology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם שימוש בקנאביס מוביל למינונים גבוהים יותר של חומרי הרדמה בשיאוף במהלך ניתוח. לצורך כך, הם השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי להשוואת ריכוז אלבאולרי מינימאלי של חומרי הרדמה נדיפים במהלך הניתוח בין קשישים שהשתמשו בקנאביס ואלו שלא השתמשו בקנאביס.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של 22,476 מטופלים בגילאי 65 שנים ומעלה שעברו ניתוח בין 2018 ו-2020. מבין אלו, 268 חולים שדיווחו על שימוש בקנאביס בתוך 60 ימים מהניתוח (גיל חציוני של 69 שנים; 35% נשים) הותאמו ל-1,072 מטופלים שלא השתמשו בקנאביס. חציון משך ההרדמה עמד על 175 דקות.

התוצא העיקרי היה ריכוז אלבאולרי מינימאלי משוקלל של חומרי הרדמה במהלך הניתוח.

בקרב משתמשים בקנאביס תועד ריכוז אלבאולרי מינימאלי ממוצע גבוה יותר של Isoflurane או Sevoflurane, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בקנאביס (ממוצע של 0.58 לעומת 0.54; הבדל ממוצע של 0.04, p=0.021).

הממצאים אושרו בניתוח רגישות שהדגים ריכוז אלבאולרי מינימאלי ממוצע גבוה יותר של חומרי הרדמה בקרב משתמשים בקנאביס, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בקנאביס (0.57 לעומת 0.53, p=0.029). למרות שההבדל של 0.04 בריכוז אלבאולרי מינימאלי בין משתמשים בקנאביס ואלו שאינם משתמשים בקנאביס היה מובהק סטטיסטית, החשיבות הקלינית של הבדל זה אינה ברורה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהנחיות עדכניות מדגישות את חשיבות בדיקות סקר אוניברסאליות לקנבינואידים לפני ניתוח, יש לנקוט משנה זהירות למניעת הטיות העלולות להוביל למתן מיותר של מינונים גבוהים יותר של חומרי הרדמה בשיאוף.

Anesthesiology, July 9, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה