Acne

מתן תוספי חומצות אמינו חיוניות מפחית את הסיכון למחלת כבד בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות והשמנה (Obesity)

מתן פורמולה של תוספי חומצות אמינו חיוניות סלקטיביות לטווח קצר עשוי להפחית שומן כבדי, אנזימי כבד וטריגליצרידים בדם בנערות מתבגרות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות והשמנת יתר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity.

בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות סיכון מוגבר לתנגודת לאינסולין, מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ודיסליפידמיה; מחקר קודם הראה כי תוספי חומצות אמינו חיוניות הפחית שומן כבדי וטריגליצרידים בדם בקשישים ובאלו עם הפרעת שימוש באלכוהול.

להערכת ההשפעות של תוספי חומצות אמינו חיוניות על סטאטוזיס כבדי במתבגרים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות, החוקרים השלימו מחקר אקראי ומבוקר שכלל 21 נערות עם התסמונת, השמנה וסטאטוזיס כבדי, אשר דיווחו על אורח חיים יושבני (גילאי 12-21 שנים; מדד מסת גוף ממוצע של 37.3).

המשתתפות חולקו באקראי לקבלת תוספים יומיים של 15 גרם של תוספי חומצות אמינו חיוניות או פלסבו בשני שלבים, שכל אחד מהם ארך ארבעה שבועות.  הפורמולה הסלקטיבית כוללת היסטידין 10%, איזולוצין 11%, לויצין 32%, ליזין 16%, פנילאלאנין 10%, תראונין 10% וואלין 11%. מדדים דוגמת שומן כבדי, ייצור VLDL ומטבוליזם טריאצילגליצרול נבחנו ביומיים שקדמו לכל שלב התערבות.

מהנתונים עולה כי שומן כבדי היה נמוך יותר לאחר מתן תוספי חומצות אמינו חיוניות לעומת פלסבו (7.3% לעומת 8%, P=0.020).

מתן תוספי חומצות אמינו חיוניות נסבל היטב והפחית ריכוזי טריגליצרידים בפלזמה ב-13 מ”ג/ד”ל (p=0.015), ריכוזי VLDL-Triacylglycerol ב-21% (p=0.031) ורמות AST ב-8% (P=0.004).

שיא כמות אבסולוטית של VLDL-Triacylglycerol לאחר העמסת סוכר פומית היה נמוך ב-21% עם תוספי חומצות אמינו חיוניות (p=0.005).

ריכוזי Gamma ATP, תוצא כבדי נפוץ, עלו לאחר תוספי חומצות אמינו חיוניות לעומת פלסבו, עדות לעליה במטבוליזם אנרגיה בכבד (p=0.044).

החוקרים מסכמים וכותבים תוספי חומצות אמינו חיוניות עשוי לשמש כאפשרות למניעת החמרת כבד שומני והיפרטריגליצרידמיה בנשים בסיכון מוגבר עקב תסמונת שחלות פוליציסטיות. יתרה מזאת, תוספי חומצות אמינו חיוניות נמצאו בטוחים ולא-יקרים.

Obesity, March 3, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה