האם צריכה רבה יותר של מזון אורגני מגנה מפני מחלות ממאירות? (JAMA Intern Med)

צריכה תכופה יותר של מזון אורגני לוותה בסיכון מופחת לממאירות, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי גדול ומבוסס-אוכלוסיה, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת JAMA Internal Medicine.

החוקרים מצרפת כללו 68,946 משתתפים ממחקר NutriNet-Sante Study וסיווגו אותם לארבעה רבעונים, בהתאם לדיווח העצמי על צריכת 16 קבוצות של מוצרים אורגניים. החוקרים עקבו אחר המשתתפים לאורך תקופה ממוצעת של חמש שנים. מרבית המשתתפים במחקר היו נשים (78%), הגיל הממוצע בתחילת המחקר עמד על 44 שנים.

בקרב משתתפים עם הצריכה הרבה ביותר של אוכל אורגני תועד סיכון יחסי נמוך ב-25% לאבחנת ממאירות במהלך המעקב, בהשוואה לאלו עם הצריכה המעטה ביותר (יחס סיכון לרבעון רביעי מול רבעון ראשון של 0.75, p=0.001). עם זאת, הירידה האבסולוטית בסיכון לממאירות בין שני הרבעונים הייתה פחות בולטת ועמדה על 0.6%.

במהלך המעקב תועדו 1,340 מקרים חדשים של ממאירות; הממאירויות הנפוצות כללו סרטן שד (34.3%), סרטן ערמונית (13.4%), ממאירויות עוריות (10.1%), סרטן מעי גס וררקטום (7.4%), לימפומה שאינה הודג’קין (3.5%) ולימפומות אחרות (1.1%).

החוקרים מציינים כי הקשר ההפוך בין צריכת מזון אורגני ובין הסיכון לממאירות היה מוגבל לשני סוגים של מחלות ממאירות: סרטן שד לאחר-מנופאוזה ולימפומה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עידוד צריכת מזון אורגני באוכלוסיה הכללית עשויה לשמש כגישה מבטיחה למניעת מחלות ממאירות. עם זאת, הם מוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר הנוכחי.

JAMA Intern Med. Published online October 22, 2018

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן