משלב Naltrexone-Bupropion עשוי להפחית עליה חוזרת במשקל לאחר ניתוח בריאטרי

מקור: Int J Obesity

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Obesity מדווחים חוקרים מבלגיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משלב Naltrexone-Bupropion השיג ירידה דומה במשקל במטופלים שלא עברו ניתוח בריאטרי וחולים עם תוצאות תת-אופטימאליות לאחר ניתוח בריאטרי. היעילות של Naltrexone-Bupropion תועדה במינונים שונים, עם ירידה משמעותית במשקל גם במינון שאינו מקסימאלי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמשלב Naltrexone-Bupropion הוכח כטיפול ראשוני יעיל להשמנה, היעילות לאחר-ניתוח אינה ידועה מאחר ומשתתפים אלו הוצאו מהמחקרים המובילים בנושא. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי נערכה השוואה בין Naltrexone-Bupropion במטופלים שלא נותחו ואלו עם עליה חוזרת במשקל או ירידה לא מספקת במשקל לאחר ניתוח בריאטרי על-בסיס נתונים מרשומות רפואיות בשנים 2016-2022.

במסגרת המחקר הועלה כל שבוע מינון הטיפול מ-Naltrexone במינון 8 מ”ג ו-Bupropion במינון 90 מ”ג ביום למינון אחזקה של 32 מ”ג של Naltrexone ו-360 מ”ג של Bupropion כל יום, כאשר על-בסיס התגובה ותופעות הלוואי הותר מתן טיפול במינונים שאינם מקסימאליים.

תוצאי הסיום העיקריים המשולבים כללו את אחוז השינוי במשקל הגוף ואת שיעורי השגת ירידה של לפחות 5% במשקל הגוף מתחילת המחקר עד לאחר 4 חודשים ו-12 חודשים; תוצאי סיום משניים כללו את הסיבות להפסקת הטיפול ואירועים חריגים.

מדגם המחקר כלל 151 משתתפים שהחלו Naltrexone-Bupropion: 111 משתתפים שלא עברו ניתוח (גיל חציוני של 45 שנים, 77.5% נשים) ו-40 משתתפים לאחר ניתוח בריאטרי (גיל חציוני של 51.5 שנים, 75.0% נשים).

לאחר ארבעה חודשים, חציון הירידה במשקל היה מעט גבוה יותר מ-6% בשתי הקבוצות, כאשר שיעור המטופלים שהשיגו של לפחות 5% במשקל הגוף עמד על 58.5% באלו שלא נותחו ועל 66.7% באלו לאחר ניתוח בריאטרי.

לאחר 12 חודשים, חציון הירידה במשקל עמד על 8.8% באלו שלא נותחו ועל 10.0% באלו לאחר ניתוח בריאטרי (p=0.39). למעלה מ-70% מהמשתתפים בכל קבוצה השיגו ירידה של לפחות 5% במשקל הגוף.

שיעורי הקפדה על טיפול עמדו על 46.9% מאלו שלא עברו ניתוח ו-67.5% ארבעה חודשים לאחר ניתוח בריאטרי, עם ירידה ל-38.5% ו-63.0%, בהתאמה, לאחר 12 חודשים. היעילות הייתה דומה עם מינונים מקסימאליים ומינונים נמוכים יותר.

תופעות לוואי במערכת העיכול היו הגורם המוביל להפסקה מוקדמת של הטיפול והסיבה השנייה בשכיחות למינון תת-מקסימאלי בשתי הקבוצות; אירועים חריגים במערכת העצבים תועדו בשישה מטופלים בסך הכול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נתוני עולם-אמיתי אלו מעידים כי Naltrexone-Bupropion מהווה טיפול יעיל ובטוח באוכלוסייה זו של מטופלים שלא עברו ניתוח בריאטרי. בנוסף, השפעה זו אינה תלויה במינון הטיפול, כך שטיפול עשוי להיות משתלם ונסבל יותר במגוון רחב של חולים.

Int J Obesity, Sep 2025

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן