האם יש תועלת לבדיקות סקר למחלת כליות כרונית בקשישים? (BJGP Open)

במאמר שפורסם בכתב העת BJGP Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תמותה בטווח הקצר, אשפוזים ואירועים קרדיווסקולריים אינם שונים באופן משמעותי בין מטופלים שאובחנו במחלת כליות כרונית במהלך טיפול שגרתי לבין אלו שאובחנו דרך סקרי בריאות. המחקר מצביע על כך שגיל מבוגר, מין זכר ואבחנה של אי ספיקת לב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מטופלים עם מחלת כליות כרונית.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל 892 מטופלים בגילאי 60 שנים ומעלה עם מחלת כליות כרונית ממחקר Oxford Renal Cohort Study באנגליה. המשתתפים סווגו לקבוצת חולים עם מחלת כליות כרונית קודמת (257 חולים, גיל חציוני של 75 שנים), מחלת כליות כרונית שזוהתה בבדיקות סקר (185 חולים, גיל חציוני של 73 שנים), או ירידה זמנית בתפקוד הכלייתי (450 חולים, גיל חציוני של 73 שנים).

התוצא העיקרי היה משלב של תמותה מכל-סיבה, אשפוזים, מחלה קרדיווסקולארית, או מחלת כליות בשלב סופני. התוצאים המשניים כללו את המרכיבים הפרטניים של התוצא העיקרי המשולב וגורמים שנקשרו עם סיכון מוגבר לתמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית.

התוצאים המשולבים לא היו שונים משמעותית בין חולים עם מחלת כליות כרונית קודמת ובין מחלת כליות שזוהתה בעקבות בדיקות סקר (יחס סיכון מתוקן של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.67-1.33).

הסיכון לתמותה, אשפוז, מחלה קרדיווסקולארית, או מחלת כליות בשלב סופני לא היה שונה משמעותית בין שתי הקבוצות.

גיל מתקדם (יחס סיכון מתוקן לכל שנה של 1.10, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.15), מין זכר (יחס סיכון מתוקן של 2.31, רווח בר-סמך 95% של 1.26-4.24) ואי-ספיקת לב (יחס סיכון מתוקן של 5.18, רווח בר-סמך 95% של 2.45-10.97) לוו בסיכון מוגבר לתמותה.

לא תועדו מקרים של מחלת כליות סופנית במהלך תקופת המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הסיכון לתמותה בטווח הקצר, אשפוזים ותחלואה קרדיווסקולארית היה דומה בחולים שאובחנו בעקבות בדיקות סקר ואלו שאובחנו באופן שגרתי במרפאות ראשוניות. מכאן עולה כי בדיקות סקר של קשישים להערכת מחלת כליות כרונית עשויה להיות חשובה לשיפור האבחנה ולאפשר מתן טיפול מוקדם בתרופות לשינוי מהלך המחלה.

BJGP Open, Sep 19, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה