בדיקת דם פשוטה עשויה לסייע בחיזוי הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-EASD)

רמות IL-6 מוגברות מלוות בסיכון מוגבר לממאירויות על-רקע השמנה בחולים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2, כך שבדיקת דם פשוטה עשויה לסייע בזיהוי חולים בסיכון מוגבר לממאירות, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות על-רקע השמנה, כולל סרטן שד, כליות, רחם, בלוטת תריס, שחלות ומערכת עיכול, כמו גם מיאלומה נפוצה, ככל הנראה משנית לדלקת כרונית בדרגה נמוכה.  לצורך כך הם בחנו אם סמני דלקת, כולל IL-6, TNF-Alpha ו-hs-CRP עשויים לשמש כסמנים המנבאים ממאירויות על-רקע השמנה בחולים עם אבחנה לאחרונה של סוכרת מסוג 2.

החוקרים זיהו חולים עם אבחנה לאחרונה של סוכרת מסוג 2 וללא היסטוריה של ממאירות, אשר לקחו חלק במחקר Danish Centre for Strategic Research in Type 2 Diabetes. בתחילת המחקר נמדדו הרמות בדם של IL-6 ו-TNF-Alpha, כמו גם רמות hsCRP.

מבין 6,466 חולים שנכללו במחקר (40.5% נשים, גיל חציוני של 60.9 שנים), 327 פיתחו ממאירות על-רקע השמנה לאורך חציון מעקב של 8.8 שנים. כל עליה של סטיית תקן אחת בלוגריתם רמות IL-6 לוותה בעליה של 19% בסיכון לממאירויות על-רקע השמנה.

החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין רמות TNF-Alpha או hsCRP ובין הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה.

הוספת רמות IL-6 לגורמי סיכון מוכרים אחרים לממאירות על-רקע השמנה הובילה לשיפור מודל לחיזוי ממאירות מ-0.685 ל-0.693, עדות לעליה קטנה אך משמעותית ביכולת לנבא אם חולה יפתח אחד מהממאירויות הללו.

החוקרים כותבים כי ייתכן ובעתיד ניתן יהיה להתבסס על בדיקת דם פשוטה לזיהוי מטופלים בסיכון מוגבר למחלות ממאירות אלו.

מתוך כנס ה-EASD

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה