כאבי ראש ויובש עורי נפוצים יותר בנשים לעומת גברים תחת טיפולי המודיאליזה (Kidney Med)

כאב ראש מיגרנה

בנשים במרכזי המודיאליזה שכיחות גבוהה יותר של כאבי ראש, קוצר נשימה ויובש עורי בהשוואה לגברים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Kidney Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים הנדרשים לטיפולי המודיאליזה מתמודדים לעיתים קרובות עם תסמינים מטרידים הפוגעים משמעותית באיכות החיים שלהם. למרות שבאוכלוסייה הכללית לנשים תוחלת חיים ארוכה יותר לעומת גברים, בקרב חולים עם כשל כלייתי, לנשים לרוב הישרדות גרועה יותר.

מאחר והבדלים בתסמינים עשויים להצביע על הבדלים במנגנוני המחלה, החוקרים בחנו 127 חולים במטרה לקבוע אם יש הבדלים מגדריים בתסמינים. הם בחנו את הנתונים ממחקר Timing of Antihypertensive Medications on Key Outcomes in Hemodialysis Cluster Trial, אשר התמקד במועד תרופות לאיזון לחץ דם ותת לחץ דם בזמן דיאליזה.

מבין כלל המשתתפים במחקר, 36% היו נשים ו-64% היו גברים, כאשר כלל החולים היו תחת טיפולי המודיאליזה במרכז דיאליזה.

המשתתפים השלימו את שאלון Dialysis Symptoms Index שכלל 30 שאלות ומשמש להערכת תסמינים בשבוע החולף. המדד הכולל נע בין 0-150, כאשר מדדים נמוכים יותר מעידים על פחות תסמינים או חומרה פחותה. נטל התסמינים הכולל היה גבוה יותר מספרית בנשים לעומת גברים, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. יתרה מזאת, שיעור החולים עם תסמינים וחומרת התסמינים היו גבוהים יותר בנשים לעומת גברים.

באופן ספציפי, החוקרים מצאו כי בנשים דווח על שכיחות גבוהה יותר של כאי ראש, קוצר נשימה ויובש עורי. גברים דיווחו על שכיחות גבוהה יותר של ירידה בעוררות מינית.

גורמים דוגמת הבדלים פיזיולוגיים בתפקוד הלב וכלי הדם, נפח הדם והסרת נוזלים במהלך דיאליזה עשויים לעמוד בבסיס חלק מההבדלים בתסמינים בין גברים ונשים. בנוסף, הבדלים הורמונאליים וההשפעה של כשל כלייתי על המערכת האנדוקרינית עשויים לשחק תפקיד חשוב בהבדלים המגדריים.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות ההתייחסות לכלל התסמינים בכל החולים תחת טיפולי המודיאליזה ולשקול היבטים ספציפיים למגדר בטיפול בחלק מהתסמינים על-רקע המודיאליזה.

Kidney Med, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה