האם תרופות שאינן סטטינים להפחתת כולסטרול מגנות מפני סרטן כבד? (Cancer)

כולסטרול

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer עולות עדויות התומכות בהשפעה המגנה של סטטינים מפני סרטן כבד ומעידות על השפעה מגנה דומה גם עם תכשירים שאינם סטטינים ומפחיתים רמות שומנים בדם הודות לעיכוב ספיגת כולסטרול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים הציעו כי סטטינים עשויים להפחית את הסיכון לסרטן כבד, אך לא ידוע אם לתרופות שאינן סטטינים המפחיתות שומנים בדם השפעה דומה. הם ביקשו לבחון את הקשר בין חמישה סוגים של תרופות שאינן ממשפחת סטטינים להפחתת רמות שומנים בדם (מעכבי ספיגת כולסטרול, סופחי חומצות מרה, פיבראטים, ניאצין וחומצות שומן אומגה-שלוש) ובין הסיכון לסרטן כבד בכלל, כמו גם חשיבות סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד כרונית.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר UK Clinical Practice Research Datalink, הם זיהו 3,719 מקרים של סרטן כבד ראשוני ו-14,876 ביקורות תואמות.

מהנתונים עולה כי שימוש אי-פעם במעכבי ספיגת כולסטרול לווה בסיכון מופחת כבד (יחס סיכויים של 0.69), עם דפוס עקרבי בקרב אלו עם סוכרת ואלו עם וללא מחלת כבד כרונית. מנגד, שימוש אי-פעם בסופחי חומצות מרה לווה בסיכון מוגבר לסרטן כבד (יחס סיכויים של 5.31), אך ניתוח התוצאות על-פי אבחנה של סוכרת או מחלת כבד הדגים תוצאות לא עקביות.

לא תועדו קשרים מובהקים סטטיסטית עם פיבראטים, ניאצין, או חומצות שומן אומגה-שלוש.

שימוש אי-פעם או שימוש פעיל בסטטינים לווה בסיכון מופחת לסרטן כבד (יחס סיכויים של 0.65 ויחס סיכויים של 0.61, בהתאמה).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את תוצאות המחקר ולהבין טוב יותר את הקשר בין טיפול בתרופות שאינן סטטינים להפחתת רמות שומנים בדם ובין הסיכון לסרטן כבד.

Cancer, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה