טכנולוגיית בינה מלאכותית מסייעת באבחנה של נגעים סולידיים בלבלב (JAMA Netw Open)

לבלב

מודל בינה מלאכותית המשלב מידע קליני והדמיות מבדיקת אולטרה-סאונד אנדוסקופי עשוי לסייע באבחנה מבדלת של נגעים סולידיים בלבלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים מבין התבססו על מידע קליני והדמיות אולטרה-סאונד אנדוסקופי מ-439 מטופלים עם נגעים סולידיים בלבלב להכשרה ותיקוף היכולת של מודל בינה מלאכותית להבחין בין נגעי לבלב ממאירים ונגעים שאינם ממאירים.

במחקר אקראי נכללו 12 רופאים המבצעים בדיקות אנדוסקופיות בדרגות ניסיון שונות מארבעה מרכזים ברחבי סין, אשר אבחנו נגעים סולידיים בלבלב עם או ללא סיוע ממודל הבינה המלאכותית. החוקרים בחנו את הדיוק הפנימי והחיצוני של המודל באמצעות מאגר נתונים רטרוספקטיבי שכלל 628 חולים ומאגר פרוספקטיבי של 130 חולים. הם השוו את הדיוק האבחנתי של הרופאים עם וללא סיוע טכנולוגיית בינה מלאכותית.

מהנתונים עולה כי מודל הבינה המלאכותית הציג תוצאות מרשימות במדגם הפנימי והחיצוני, כאשר השטח מתחת לעקומה עמד על 0.996 במדגם הפנימי ונע בין 0.924 ועד 0.976 במדגם החיצוני.  הדיוק האבחנתי של רופאים חדשים בבדיקות אנדוסקופיות השתפר משמעותית עם סיוע בינה מלאכותית ועלה מ-0.69 ל-0.90 (p<0.001).

בקרב רופאים ותיקים ומנוסים בביצוע בדיקות אנדוסקופיה תועדה מגמה גדולה יותר מרופאים צעירים לדחות את ההערכות המנבאות של מודל הבינה המלאכותית. עם זאת, לאחר שילוב התוצאות בדו”ח הסופי, יותר ויותר רופאים מנוסים קיבלו את התחזיות של מודל הבינה המלאכותית, כאשר בהדרגה התוצאות הפכו דומות לאלו שתוארו בקרב רופאים צעירים.

מממצאי המחקר עולה כי רופאים המבצעים בדיקות אנדוסקופיה, בין אם מדובר ברופאים צעירים או וותיקים, יכולים להיעזר בצורה יעילה בנתוני מודל בינה מלאכותית בהערכת נגעים סולידיים בלבלב.

JAMA Netw Open, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה