שונות רבה בריכוזי המוגלובין מסוכרר מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים בחולים עם פרפור פרוזדורים (Eur J Prev Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שונות רבה יותר בריכוזי המוגלובין מסוכרר מלווה בסיכון מוגבר לתסחיף סיסטמי/אירוע מוחי איסכמי ותמותה מכל-סיבה בחולים עם פרפור פרוזדורים, ללא תלות בנוכחות סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין שונות בריכוזי המוגלובין מסוכרר ובין הסיכון לסיבוכים בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול בנוגדי-קרישה אינו מובן היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין שונות בריכוזי המוגלובין מסוכרר ובין הסיכון לאירוע מוחי איסכמי/תסחיף סיסטמי ותמותה מכל-סיבה בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם, אשר קיבלו טיפול בנוגדי-קרישה.

מדגם המחקר כלל חולים עם אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים בתקופה שבין 2013 ו-2018. שונות בריכוז המוגלובין מסוכרר, אשר נקבעה לפי מדד Coefficient of Variance, נקבעה באלו עם לפחות שלוש מדידות המוגלובין מסוכרר זמינות בתקופת המחקר. להערכת ההשפעה של אבחנת סוכרת על הקשר בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ובין התוצאים, המשתתפים סווגו לקבוצת חולים עם סוכרת וחולים ללא-סוכרת.

מדגם המחקר כלל 8,790 משתתפים (גיל ממוצע של 72.7 שנים, 48.5% נשים).

לאורך חציון מעקב של 5.5 שנים, שיעורי היארעות תסחיף סיסטמי/אירוע מוחי איסכמי עמדו על 3.74 מקרים ל-100 שנות-אדם ושיעורי התמותה מכל-סיבה עמדו על 4.89 מקרים ל-100 שנות-אדם בקרב חולים עם סוכרת.  שיעורי ההיארעות המקבילים באלו ללא אבחנה של סוכרת עמדו על 2.41 מקרים ל-100 שנות-אדם ו-2.42 מקרים ל-100 שנות-אדם, בהתאמה.

בקבוצת החולים עם סוכרת, לאחר תקנון למשתנים כולל ריכוז המוגלובין מסוכרר ממוצע, שונות רבה יותר בריכוז המוגלובין מסוכרר נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם סיכון מוגבר לתסחיף סיסטמי/אירוע מוחי איסכמי (יחס סיכון של 1.65, רווח בר-סמך 95% של 1.27-2.13) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.24, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.45), בהשוואה לשלישון התחתון של CV.  דפוס דומה תועד בקרב חולים ללא סוכרת (יחס סיכון של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 1.23-2.02 ויחס סיכון של 1.35, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.64, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי שונות רבה יותר בהמוגלובין מסוכרר מלווה בסיכון מוגבר לתסחיף סיסטמי/אירוע מוחי איסכמי ותמותה מכל-סיבה בחולים עם פרפור פרוזדורים, בין אם ידוע על סוכרת ובין אם לאו.

Eur J Prev Cardiol, Aug 14, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה