טיפול קרינתי אינו בשימוש מספק לאחר כריתת שד עם שימור פטמה (Advances in Radiation Oncology)

למרות שיעור גבוה של שוליים מעורבים ומעורבות קשריות לימפה, בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם שעברו כריתת שד עם שימור פטמה, סיכוי נמוך יותר לקבלת טיפול קרינתי משלים, בהשוואה לנשים שעברו ניתוח משמר שד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Advances in Radiation Oncology.

כריתת שד עם שימור פטמה הינה גישה ההופכת יותר ויותר פופולארית לטיפול בסרטן שד בשלב מוקדם לאור היתרון מבחינה קוסמטית ותפקודית של הפרוצדורה. עם זאת, אין נתונים מספקים אודות השימוש בטיפול קרינתי משלים לאחר הניתוח.

החוקרים השוו את התוצאות ושימוש הולם בטיפול קרינתי בקרב 624,075 נשים עם אבחנה של סרטן שד בשלב מוקדם, ללא פיזור לקשריות לימפה או פיזור מרוחק בין השנים 2004 ו-2017, שעברו ניתוח משמר שד (611,907 נשים; גיל חציוני של 63 שנים) או כריתת שד משמרת פטמה (12,168 נשים; גיל חציוני של 50 שנים).

החוקרים השוו את שיעורי טיפול קרינתי לאחר-ניתוח עבור שתי התוויות: שוליים חיוביים ומעורבות פתולוגית של קשריות לימפה – בנשים לאחר ניתוח משמר-שד או ניתוח משמר פטמה. עוד נבחנו שיעורי ההישרדות הכוללים בין נשים עם שוליים מעורבים ואלו עם מעורבות קשריות לימפה.

מהנתונים עולה כי בנשים לאחר ניתוח משמר-פטמה תועדו שיעורים גבוהים יותר של שוליים חיוביים (4.5% לעומת 3.7%, p<0.001) ומניתוח רב-משתני עלה סיכון גבוה ב-15% לשוליים חיוביים לעומת אלו לאחר ניתוח משמר-שד (יחס סיכויים של 1.15, p=0.005).

בדומה, בנשים לאחר ניתוח משמר-פטמה תועדו שיעורים גבוהים יותר של מעורבות קשריות לימפה, בהשוואה לאלו לאחר ניתוח משמר שד (22.5% לעומת 13.5%) ומניתוח רב-משתני עלה סיכון גבוה ב-8% למעורבות קשריות לימפה (יחס סיכויים של 1.08, p<0.001).

למרות שיעורים גבוהים יותר של שוליים מעורבים ומעורבות קשריות לימפה בנשים לאחר ניתוח משמר-פטמה, בנשים אלו תועד סיכוי נמוך משמעותית לקבלת טיפול קרינתי משלים (יחס סיכויים של 0.07). בסיכומו של דבר, רק 17.2% מהנשים לאחר ניתוח כריתת שד עם שימור פטמה קיבלו טיפול קרינתי לאחר-ניתוח, זאת בהשוואה ל-83.3% מאלו שעברו ניתוח משמר שד (p<0.001).

בכלל מדגם המחקר, ההישרדות הכוללת בשתי הקבוצות לא הייתה שונה משמעותית באלו עם שוליים חיוביים (יחס סיכויים של 0.62, p=0.21) ואלו עם מעורבות קשריות לימפה (יחס סיכויים של 1.01, p=0.93).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות ששיעורי ההישרדות הכוללים דומים עם שתי ההתערבויות הניתוחיות, ההתוויות הסטנדרטיות המקובלות כיום לטיפול קרינתי לאחר כריתת שד אינן משמשות באופן מספק לאחר ניתוח כריתת שד עם שימור הפטמה.

Advances in Radiation Oncology, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה