התועלת של צריכת פירות וירקות כנגד יתר לחץ דם ומחלת כליות כרונית (Am J Med)

לפירות וירקות תתכן תועלת משמעותית בטיפול ביתר לחץ דם להפחתת הסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות מאמצים מתמשכים לשיפור הטיפול ביתר לחץ דם להפחתת הסיכון לסיבוכים, נרשמה עליה בשיעורי מחלת כליות כרונית על-רקע יתר לחץ דם ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם. מאמצים לשיפור איזון לחץ הדם והפחתת הסיכון לסיבוכים התמקדו בעיקר בגישות טיפול תרופתי, כולל בחולים עם מחלת כליות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 153 חולים עם יתר לחץ דם ומאקרו-אלבומינוריה, אשר חולקו באקראי לקבלת פירות וירקות, סודיום-ביקרבונט או טיפול סטנדרטי. המחקר ההתערבות נועד להעריך את ההגנה הכלייתית והקרדיווסקולארית של שינויים תזונתיים בחולים עם יתר לחץ דם.

בקרב חולים שצרכו פירות וירקות או נטלו סודיום-ביקרבונט תועדה התקדמות איטית יותר של מחלת כליות כרונית, בהשוואה לחולים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי. קצב הירידה הממוצע בקרב אלו שצרכו פירות וירקות עמד על 1.08- מ”ל/דקה בכל שנה. קצב הירידה עמד על 1.17- מ”ל/דקה בכל שנה באלו שנטלו סודיום ביקרבונט ועל 1.94- מ”ל/דקה בקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

בהשוואה לחולים בזרוע טיפול בסודיום ביקרבונט וקבוצת טיפול סטנדרטי, בשיעור גדול יותר של מטופלים בזרוע צריכת פירות וירקות תועדו לחץ דם סיסטולי נמוכים יותר.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס הנזק לכלי הדם, כפי שבא לידי ביטוי באלבומינוריה, משפיעים על מחלת כליות כרונית והתקדמותה, כמו גם להעריך את ההשפעה על הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקרים קליניים נוספים יסייעו לקבוע אם גם בחולים עם מיקרו-אלבומינוריה צפויה תגובה דומה לשינויים תזונתיים.

Am J Med, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה