קדם-רעלת היריון בזמן היריון עלולה להאיץ התקדמות מחלת כליות כרונית (Nephrol Dialysis Transplant)

בנשים עם מחלת כליות כרונית שפיתח קדם-רעלת היריון בזמן היריון ייתכן סיכון מוגבר להידרדרות ארוכת טווח בתפקוד הכלייתי או מחלת כליות סופנית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nephrology, Dialysis, Transplantation.

החוקרים מסבירים כי מעבר להיריון עצמו שיכול להאיץ הידרדרות תפקוד כלייתי בנשים עם מחלת כליות כרונית, סיבוכים במהלך היריון, דוגמת קדם-רעלת היריון, עשויים להאיץ עוד יותר את ההידרדרות בתפקוד הכלייתי באלו עם מחלת כליות כרונית. בנשים עם מחלת כליות כרונית והופעה מוקדמת של קדם רעלת היריון במהלך היריון תוארה הידרדרות מהירה יותר של התפקוד הכלייתי, בהשוואה לנשים עם הופעה מאוחרת של קדם רעלת היריון או נשים ללא סיבוך זה.

במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים 103 נשים עם מחלת כליות כרונית וקדם רעלת היריון במהלך היריון, כמו גם 103 נשים תואמות עם מחלת כליות כרונית אך ללא קדם רעלת היריון. מטרתם הייתה ללמוד טוב יותר על הקשר בין קדם רעלת היריון ובין הידרדרות תפקוד כלייתי.

החוקרים עקבו אחר הנשים במשך לפחות שנה אחת לאחר ההיריון הראשון, בין 2009 עד 2022. מהממצאים עולה כי ב-44 נשים עם מחלת כליות כרונית וקדם-רעלת היריון תועדה ירידה בקצב פינוי גלומרולארי של למעלה מ-30% או שפיתחו מחלת כליות סופנית, זאת בהשוואה ל-20 נשים ללא קדם רעלת היריון.

בנוסף, הידרדרות קצב פינוי גלומרולארי הייתה משמעותית יותר בנשים עם קדם רעלת היריון, עם קצב ירידה של 17.38% לעומת 10.05% באלו ללא קדם רעלת היריון. יתרה מזאת, מניתוח רב-משתני עלה כי הופעה מוקדמת של קדם-רעלת היריון לפני שבוע 34 להיריון והופעה מאוחרת של קדם רעלת היריון הינם גורמי סיכון לירידה של למעלה מ-30% בקצב פינוי גלומרולארי או התפתחות מחלת כליות סופנית. בהשוואה לנשים ללא מחלת כליות כרונית וללא קדם רעלת היריון, באלו עם הופעה מוקדמת (יחס סיכון של 2.61) או מאוחרת (יחס סיכון של 2.54) של סיבוך זה ומחלת כליות כרונית תועד סיכון גבוה יותר מכפליים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי קדם-רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להידרדרות ארוכת טווח בתפקוד הכלייתי או מחלת כליות סופנית בנשים עם מחלת כליות כרונית, בפרט באלו עם הופעה מוקדמת של קדם רעלת היריון.

Nephrol Dialysis Transplant, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה