מה בין רמות ויטמין A בדם בהיריון מוקדם ובין הסיכון לסוכרת הריונית? (Diabetes Metab Syndr Obes)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity עולה קשר בין ריכוז גבוה יותר של ויטמין A בדם ובין סיכון גבוה יותר לסוכרת הריונית, גם בנוכחות ערכי ויטמין A בטווח התקין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין רמות ויטמין A ובין הסיכון לסוכרת הריונית אינו מובן היטב ואין מחקרים פרוספקטיביים בנושא. כעת הם השלימו מחקר פרוספקטיבי שכלל 391 נשים בשלב מוקדם להריון, אשר גויסו בין אוקטובר ועד דצמבר בשנת 2018 והשלימו בדיקת דם לקביעת ריכוז וויטמין A בדם בעת הגיוס למחקר. אבחנה של סוכרת הריונית נקבעה על-פי העמסת 74 גרם סוכר לאחר 24-28 שבועות הריון.

מהנתונים עולה כי בכלל הנשים שלקחו חלק במחקר לא תועד חסר או עודף וויטמין A. במהלך המעקב, 76 נשים אובחנו עם סוכרת הריונית, כאשר אלו שפיתחו את ההפרעה במשק הסוכר בהיריון היו מבוגרות יותר ועם מדד מסת גוף גבוה יותר, כמו גם ערכים גבוהים יותר של אינסולין בצום, המוגלובין מסוכרר, סוכר בצום, HOMA-IR, טריגליצרידים, LDL ו-hs-CRP, כמו גם רמות גבוהות יותר של וויטמין A בדם.

מניתוח רב-משתני עלה קשר חיובי בין ריכוז וויטמין A גבוה יותר ובין סיכון מוגבר לסוכרת הריונית עם יחס סיכויים מתוקן של 2.85, רווח בר-סמך 95% של 1.04-7.80) בהשוואת הרבעון הרביעי לעומת הרבעון הראשון ויחס סיכויים מתוקן של 1.59 (רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.28) לכל עליה של סטיית תקן אחת בריכוז וויטמין A בדם.

בקרב משתתפים עם רמות ויטמין  A בטווח התקין (0.33-0.78 מ”ג/ליטר), הקשר החיובי נותר גם כן מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין רמות ויטמין A בדם ובין הסיכון לסוכרת הריונית, גם בנוכחות ערכי וויטמין A בטווח התקין. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לזהות מנגנונים אפשריים הקושרים בין רמות הוויטמין בדם ובין הסיכון להפרעה במשק הסוכר בזמן היריון.

Diabetes Metab Syndr Obes, Jul 31, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה