הנחיות האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה לטיפול באטופיק דרמטיטיס (JAMA Pediatrics)

CHILD
כוח העבודה (Joint Task Force) של האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה עדכן את ההנחיות לטיפול ב-AD. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר מה-JAMA Pediatrics שריכז את ההמלצות העיקריות לגבי טיפול בדרמטיטיס אטופית, ומוסיף מהערותיו.

שכיחות דרמטיטיס אטופית (Atopic Dermatitis, AD) באוכלוסיית הילדים בארה”ב הינה כ-13%.

לאחרונה, כוח העבודה (Joint Task Force) של האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה עדכן את ההנחיות לטיפול ב-AD. בפאנל לקחו חלק מטופלים, הורים למטופלים, רופאים ראשוניים, רופאים מומחים (אלרגיה, אימונולוגיה, עור) ומומחים מתחומים נילווים (אח/יות, פסיכולוגיה, רוקחות).

מובאות להלן ההמלצות העיקריות של הפאנל לגבי טיפול בדרמטיטיס אטופית (בסוגריים- חוזק ההמלצה):

המלצות בעד

  • טיפולים במשחות מקומיות (המלצה בדרגת חוזק גבוהה)- בהעדר שיפור מספק עם קרמי לחות מקומיים, הפאנל ממליץ על שימוש בסטרואידים טופיקליים או במעכבי קלצינאורין טופיקליים (מעכבי הקלצינוארין טקרולימוס ופימקרולימוס מומלצים לשימוש מגיל 3 חודשים).

לגבי הטיפול במעכבי קלצינאורין בילדים והחשש מהתפתחות סרטן בשימוש ממושך, הפאנל מציין את מחקרו של צ’ו וחבריו (Chu DK et al. Ann Allergy Asthma Immunol, 2023) אשר הראה שהשימוש במעכבי קלצינאורין לא היה באסוציאציה להתפתחות סרטן.

ברוב המטופלים, שימוש חד יומי בסטרואיד/מעכב קלצינוארין טופיקלי בפוטנטיות בינוני מביא להטבה. טיפול מקומי מונע למשך יומיים שלושה מתוך השבוע מומלץ על טיפול בעת החמרה (flare).

מומלץ להמנע משימוש בסטרואידים טופקליים עם פוטנטיות גבוהה למשך למעלה מ-4 שבועות, וכן להמנע משימוש ממושך על פני הפנים וכפלי עור.

  • מקלחות עם חומר הלבנה מדולל (Dilute bleach baths) (המלצה חלקית מותנית עם תימוכין חלש) טיפול זה מומלץ למטופלים עם AD בינונית-קשה ולא למטופלים בדרגת חומרה קלה.
  • טיפולים ביולוגיים (נוגדנים מונוקלונליים נגד IL-4/IL-13) (המלצה בדרגת חוזק גבוהה)- טיפולים אלה הראו שיפור בתוצאות הטיפוליות המבוקשות לפי דיווח המטופלים, ללא תופעות לוואי משמעותיות. הם מומלצים במטופלים רפרקטוריים או באלו שלא יכולים להשתמש בסטרואידים בעלי פוטנטיות בינונית-גבוהה. הפאנל ממליץ על הטיפול למטופלים בדרגת חומרה בינונית-קשה, ויינתן בהמלצת רופא מומחה.

המלצות נגד

טיפול סיסטמי בסטרואידים – הפאנל ממליץ לא להשתמש סטרואידים סיסטמיים (באף דרגת חומרה של AD), זאת לאור יעילות קצרת הטווח, האפשרות להחמרה בסיום טיפול  והסיכון בשימוש כרוני ו/או חוזר.

הפאנל מציין שאין יתרון ב- (1) שימוש בקרם לחות במרשם לעומת קרם לחות נטול ריח שאינו במרשם, (2) דיאטות אלימינציה (המנעות מאוכל מסויים לזמן ארוך, אשר עלולה להוביל להתפתחות אלרגיה IgE mediated), (3) שימוש באימונוטרפיה במטופלים בדרגת חומרה קלה (לעומת המלצה ברמת תימוכין בינונית למטופלים ברמת חומרה בינונית-קשה) , ו-(4) שימוש במקלחות עם חומר מלבין מדולל במטופלים בדרגת חומרה קלה.

הפאנל מציין את הסיכון הקיים בשימוש ב- JAK INHIBITOR (Administration’s box warning לאור דיווחים על סיכון מוגבר ממחקרים במבוגרים עם דלקת פרקים ראומטית).

הערות העורך

דרמטיטיס אטופית הינה מחלה שכיחה, כרונית ובעלת השפעה משמעותית על איכות החיים. מניעה וטיפול  נכונים עשויים להביא להפחתה בתסמיני המחלה, חומרתם וכן מניעת החמרות (flares) .

קישור למאמר ב- JAMA Pediatrics

Updated Guidelines for Atopic Dermatitis—AAAAI/ACAAI Joint Task Force | Dermatology | JAMA Pediatrics | JAMA Network

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה