ריכוז פלסמינוגן בשתן עשוי לסייע בחיזוי הסיכון להתקדמות למחלת כליות בשלב סופני (Am J Kid Dis)

ריכוז פלסמינוגן בשתן והיחס בין הריכוז הנמדד והצפוי קשורים באופן בלתי-תלוי עם הסיכון להתקדמות למחלת כליות בשלב סופני, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Kidney Disease.

ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי הפרעות גלומרולאריות, בין אם ראשוניות או שניוניות, מהוות גורם מוביל למחלת כליות בשלב סופני ברחבי העולם וגורם חשוב לתחלואה ותמותה בילדים ומבוגרים.

במסגרת המחקר בחנו נבחנו 1,010 חולים ממדגם CureGN Cohort להערכת הקשר בין ריכוז פלסמינוגן בשתן ובין מחלת כליות בשלב סופני. המחקר הרב-מרכזי כלל חולים עם מחלה גלומרולארית מוכחת בביופסיה, דוגמת FSGS (או Focal Segmental Glomerulosclerosis), Membranous Nephropathy ו-IgA Nephropathy.

הגורם המנבא העיקרי שנבחן במחקר היה ריכוז פלסמינוגן בשתן והתוצא העיקרי היה התקדמות למחלת כליות בשלב סופני.

מהממצאים עולה כי לוגריתם מתוקן של יחס פלסמינוגן/קריאטינין בשתן נקשר באופן מובהק סטטיסטית עם מחלת כליות בשלב סופני (יחס סיכון של 1.31).

היחס של ריכוז פלסמינוגן שנמדד לריכוז הצפוי בשתן נקשר באופן בלתי תלוי עם הסיכון למחלת כליות בשלב סופני. בחולים עם יחס קטן מ-0.8 תועד סיכון מופחת למחלת כליות בשלב סופני, בעוד שבאלו עם יחס של מעל 1.1 תועד סיכון גבוה יותר לעומת אלו עם יחס בטווח בין 0.8 עד 1.1.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדידת ריכוז פלסמינוגן בשתן עשויה לשמש מדד מהימן לחיזוי הסיכון למחלת כליות בשלב סופני. במידה ומחקרים נוספים יאשרו ממצאים אלו, אזי מדד זה עשוי לסייע בהתערבות מוקדמת בחולים עם פרוטאינוריה ומחלה גלומרולארית. הערכת ריכוז פלסמינוגן בשתן עשויה לשמש כסמן פרוגנוסטי שימושי בתהליכי קבלת החלטות ופיתוח טיפולים חדשים בחולים אלו.

Am J Kid Dis, July 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה