חשיפה תוך-רחמית למטפורמין אינה מעלה את הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות (Am J Obstet Gynecol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology עולה כי חשיפה למטפורמין במהלך החיים העובריים אינה מלווה בסיכון מוגבר להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות עד גיל 14 שנים.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי מטפורמין מצוי בשימוש משנות ה-70 של המאה הקודמת לטיפול בסוכרת הריונית או לפני הריון. מטפורמין חוצה את השליה וחושף את העובר לריכוזי תרופה הדומים לאלו המצויים בזרם הדם של האם.

מחקרים קודמים דיווחו כי חשיפה תוך-רחמית למטפורמין מלווה במדדי מסת גוף גבוהים יותר באמצע גיל הילדו, אם כי ללא סיבוכים מטבוליים גלויים. אין מחקרים רבים להערכת הסיכון האפשרי של חשיפה במהלך ההיריון למטפורמין על הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות.

החוקרים זיהו חמישה מחקרי המשך של מחקרים אקראיים ומבוקרים ושני מחקרי עוקבה תצפיתיים במאגרי MEDLINE, Embase ו-Web of Science שפורסמו עד יולי 2023. כל המחקרים בחנו נשים שטופלו במטפורמין בכל שלב ההיריון לכל התוויה. המחקרים כללו נתונים נוירו-התפתחותיים אודות 14,042 ילדים.

בסיכומו של דבר, 7,641 ילדים נחשפו למטפורמין במהלך היריון.

חשיפה תוך-רחמית למטפורמין לא לוותה בסיכון מוגבר לעיכוב נוירו-התפתחותי בינקות (סיכון יחסי של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 0.54-2.17) או בגילאי 3-5 שנים (סיכון יחסי של 0.9, רווח בר-סמך 95% של 0.56-1.45) בהשוואה לאלו שלא נחשפו לתרופה. בנוסף, חשיפה תוך-רחמית למטפורמין לא נקשרה עם שינויים במדדים מוטוריים בילדים בגילאי 2-5 שנים (הבדל ממוצע של 0.3, רווח בר-סמך 95% של 1.15- עד 1.74) או במדדים קוגניטיביים בילדים עד גיל 14 שנים (הבדל ממוצע של 0.45-, רווח בר-סמך 95% של 1.45- עד 0.56) לעומת אלו שלא נחשפו לתרופה במהלך החיים העובריים.

החוקרים מציינים כי המחקרים שנכללו בסקירה הנוכחי היו מחקרים באיכות גבוהה ובסיכון נמוך להטיות.

ממצאי המחקר מעידים כי חשיפה למטפורמין במהלך ההיריון אינה משפיעה לרעה על המצב הנוירו-התפתחותי של ילדים או מתבגרים. על-רקע העלייה בשימוש במטפורמין בהיריון, נתונים אלו תומכים בבטיחות השימוש במטפורמין במצבים אלו.

Am J Obstet Gynecol, June 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה