תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני פוגע משמעותית באיכות החיים של החולים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני עלול לפגוע בתפקוד הגופני, במצב הנפשי ובאיכות החיים של החולים, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי בחולים עם אבחנה של תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני שיעורים גבוהים מאוד של מוגבלות עקב כאבי ראש, איכות חיים ירודה, שכיחות גבוהה של דיכאון, חרדה ואף אובדנות. הם אספו נתונים מהחולים, בני משפחה, חברים ומטפלים באלו עם תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני במטרה להבין טוב יותר את ההשלכות של מחלה זו על חייהם.

מחקר החתך כלל 98 מבוגרים (גיל ממוצע של 50.6 שנים; 64% נשים, חציון משך תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני של 5 שנים) אשר טופלו במרכז רפואי אחד בין 2016 ועד 2022. כל המשתתפים ענו על קריטריוני ICHD-3 או סבלו מתסמינים אופייניים לתסמונת הקלינית ללא הוכחה בבדיקת MRI.

הסקר כלל מדדים שונים כולל תסמינים, חוויות החולים של המחלה והטיפולים וההשפעה של תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני על היבטי חיים שונים (מערכות יחסים, תעסוקה, מצב כלכלי, תחבורה ואמונה). המשתתפים השלימו את הסקר פנים מול פנים או ברשת באמצעות אפליקציות RedCap, כאשר דיווחו באופן עצמי אם סבלו מתסמינים או שלא סבלו מתסמינים של המחלה.

מהנתונים עולה כי חציון משך הזמן עד לאבחנה של תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני עמד על שנתיים. כרבע מהמשתתפים (25.5%) דיווחו כי לא קיבלו אבחנה לאורך חמש שנים ומעלה, כאשר 75.5% דיווחו כי תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני אובחן בשוגג כמיגרנה, הפרעה פסיכיאטרית, בעיות וסטיבולריות או יתר לחץ דם תוך-גולגולתי אידיופתי. עוד עולה מהנתונים כי 58.2% מהחולים דיווחו כי הרופא המטפל ביטל את התסמינים מהם סבלו.

מבין אלו שהשיבו לסקרים, התלונות הגופניות הנפוצות ביותר כללו כאבי ראש (100%), כאבי צוואר (87.9%) וערפול מוחי (89.5%), כאשר חציון משך הזמן במצב זקוף בימים עם התסמינים הגרועים ביותר עמדו על 2.3 שעות ביום וחציון משך זמן השכיבה לפני שיפור תפקודי עמד על 1.3 שעות ביום.

הטיפולים הנפוצים בקרב המשיבים לסקר כללו טלאי דם אפידורלי (98%), אשר הביא להיעלמות התסמינים ב-16.3% מהמשתתפים תוך חציון של 1.3 חודשים. בנוסף, 16.3% מהחולים עברו תיקון מוצלח של דלף או פיסטולה של נוזל שדרה-וריד, אך מחצית מהמשיבים הביעו חשש מהישנות הדלף.

החוקרים כותבים כי כל היבטי איכות החיים הושפעו משמעותית מאבחנה של תת לחץ דם תוך-גולגולתי ספונטאני. מרבית החולים לא השיגו הפוגה ממושכת בתסמיני המחלה, אשר הציגה השפעה נרחבת על כל היבטי החיים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society

לידיעה בHealio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה