ניתוח בריאטרי טוב יותר מתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן GLP-1 בהפחתת הסיכון לתמותה (JAMA Network Open)

לניתוח בריאטרי מטבולי יתרון הישרדותי על-פני תרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (או Glucagon-Like Peptide) במבוגרים עם השמנת-יתר וסוכרת במשך עד עשר שנים, הבדל העשוי לנבוע מירידה גדולה יותר במשקל עם ההתערבות הניתוחית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בראשות פרופ’ דרור דיקר מבית חולים השרון בישראל, אשר פורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין עדויות רבות באשר ליעילות היחסית של ניתוח בריאטרי מטבולי ואגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בהפחתת התמותה וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים. במחקר העוקבה התצפיתי, רטרוספקטיבי הנוכחי הם בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממאגר הנתונים של שירותי בריאות כללי וכללו מטופלים בגילאי 24 שנים ומעלה עם סוכרת והשמנה, אך ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, אשר עברו ניתוח בריאטרי או קיבלו טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1.

התוצא העיקרי היה תמותה מכל-סיבה ותוצא משני כללי סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לא-פטאליים.

מדגם המחקר כלל 3,035 זוגות תואמים של מטופלים (גיל ממוצע של 51 שנים, 65% נשים), אשר היו במעקב לאורך חציון של 6.8 שנים.

בקרב אלו עם סוכרת במשך עד עשר שנים, באלו שעברו ניתוח בריאטרי תועד סיכון נמוך ב-62% לתמותה, בהשוואה לחולים שטופלו באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (יחס סיכון של 0.38).

היתרון ההישרדותי של ניתוח בריאטרי לעומת הטיפול התרופתי עשוי לנבוע מירידה יחסית גדולה יותר במדד מסת הגוף בקבוצת הניתוח (31.4%- לעומת 12.8%-, בהתאמה).

בקרב חולים עם סוכרת של מעל 10 שנים לא תועד יתרון הישרדותי לניתוח בריאטרי לעומת טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (יחס סיכון של 0.65), העשוי לנבוע מהשפעות שליליות של סוכרת ממושכת עם מיסוך התועלת של ירידה במשקל.

הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לא-פטאליים לא היה שונה משמעותית בין קבוצות הטיפול, בין אם היה מדובר בחולים עם סוכרת במשך עד עשר שנים או בחולים עם סוכרת במשך למעלה מעשור.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי ניתוח בריאטרי מלווה בירידה גדולה יותר בסיכון לתמותה, בהשוואה לטיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בקרב חולים עם סוכרת במשך עד עשר שנים, זאת הודות לירידה גדולה יותר במשקל הגוף.

JAMA Network Open, June 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה